ماهی آنجل یا فرشته ماهی آب شیرین!

پایگاه خبری نمانامه: آنجل ماهی آرام و بی آزاری است که نام علمی آن فرشته ماهی آب شیرین pterophyllum scalare می‌باشد. pterophyllum از یک لغت یونانی به معنی حرکت دسته جمعی گرفته شده است. (همچنین این لغت نرده ای معنی می‌دهد – مانند باله‌های فرشته ماهی) فرشته ماهی‌ها پهلویی صاف داشته و همانند یک صفحه نوک‌تیز که در اطراف باله دارند دیده می شود. وطن فرشته‌ماهی مرکز آمازون و رودخانه های منشعب از آن است. به دلیل اینکه ماهی آنجل در منطقه زیستی وسیعی پخش بوده از فرم‌ها و رنگهای متنوعی برخوردار است .

شناخت جنسیت ماهی آنجل:

تعیین جنسیت آنجل‌ها برای مبتدیان کمی مشکل است ولی معمولا نر و ماده ها با روش زیر قابل تشخیص هستند.
نرها:
– روی سر خود قوز بزرگتری دارند
– جلوی سرشان پهن تر است
– بدن بزرگتری دارند.
– لوله تخم آنها باریک است.
ماده‌ها:
– قوز سر آن ظریف است.
– جلوی سرشان باریکتر است .
– بدن کوچکتری دارند .
–لوله تخم آنها پهنتر از نرها است. به هر حال برای تکثیر موفق این ماهی بهتر است ماهی‌ها در گله جفت بخورند یعنی همسر گزینی در گله باشد و ماهی ها به انتخاب خود جفت انتخاب کنند.

نحوه بچه گیری از آنجل ها :

ماهی آنجل از خانواده سیچیلایدها است. برای تکثیر این ماهی جذاب و زیبا در ابتدا نیاز به پدر و مادر مناسب از نظر فرم بدن، رنگ، کشیدگی باله پشتی  دارد. از نظر تغذیه (باید به این ماهیان که برای تکثیر نگهداری می‌شود به طور ویژه رسیدگی کرد) به این منظور معمولا ۱۰ تا ۱۵ عدد ماهی آماده را در یک آکواریوم ۴۰*۴۰*۱۰۰ در کنار هم قرار می‌دهیم. در این شرایط همسر گزینی به اختیار ماهیان انجام می‌شود. معمولا مولدین حدودا ۱۰ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد که بالغ شوند و شاید در کمتر از این زمان نیز به بلوغ برسند که حدودا ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر می‌شوند .

در این هنگام روزانه با غذاهای مقوی روزی ۳ بار غذادهی می‌شوند و مرتب آب آکواریوم آنها را سیفون می‌کنیم آب سالم و تازه، ماهیان را تحریک به تخم ریزی می‌کند.  این ماهی قلمرو طلب است. پس از انتخاب مکان مناسب برای تخم گذاری، ماهیان دیگر را از محل انتخابی خود دور می‌نماید. (این ماهی در تمامی سطوح صاف مانند برگ گیاهان، روی شیشه آکواریوم یا شیشه بخاری می‌تواند تخم ریزی داشته باشد) 

ماهی نر و ماده همدیگر را انتخاب می‌نمایند و محل مناسبی جهت تخم‌گذاری پیدا می‌کنند. پس از این مرحله بقیه همنوعان و ماهی‌های دیگر را از محل مورد سکونتشان دور می‌کنند. این نشانه جفت شدن دو ماهی نر و ماده است. اگر داخل آکواریوم پیش مولدین، یک سنگ مرمر به عرض ۵ تا ۱۰ سانتی متر و طول ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر به صورت عمودی و کمی شیب‌دار قرار دهیم مولدین برای تخم‌ریزی این محل را انتخاب می‌کنند.

نحوه غذا دهی به ماهی آنجل:

تغذیه: گوشتخوار ، باید برای این ماهی مخلوطی از غذاهای پولکی و یخ زده و زنده فراهم شود .آنها عموما ماهیان صلح جویی هستند ولی به هنگام تغذیه ممکن است مهاجم باشند، همچنین در دوره تخمگذاری قلمرو طلب خواهند بود.

نگهداری آنجل ها: دمای نسبتا زیاد ۲۲ تا ۲۴ درجه سانتیگراد برایشان ضروری است . برای جلوگیری از تلفات تخم و نوزادان باید دمای آب در حدود ۲۷ تا ۳۰ درجه سانتیگراد باشد. انواع بالغ نیز در دمای کمتر از ۲۰ درجه سانتیگراد دچار بیماری قارچی می‌شوند که معمولا به سادگی قابل معالجه است . گفته شده بالا بردن دما به میزان ۳۵ درجه سانتیگراد و پمپاژ قوی چاره کار است .
آنجل‌ها نسبت به دارو حساسیت زیادی دارند.