گفت و گو با لیلی بحیرائی مدرس و پژوهشگر

نمانامه: کوچینگ به عنوان یک پدیده نوظهور در زندگی و محل کار مزایای زیادی را هم برای کارکنان و هم برای سازمان ها فراهم می کند. بسیاری از صاحب نظران معتقدند که با دانش کوچینگ می توانید تیمی سازنده تر، کارآمدتر و مستقل تر پرورش دهید و فرهنگ و محیط مناسبی را برای شکوفایی ایجاد کنید.

در واقع کوچینگ یکی از راه هایی است که می تواند به افراد برای ایجاد کسب و کار و یا افزایش سوددهی در کارشان کمک بسیاری کند. بیزینس کوچینگ یک ابزار قدرتمند است که به شما کمک می‌کند در کسب و کارتان به موفقیت برسید و شما را با راه هایی آشنا کند که تا به حال با آنها برخورد نکرده اید. در این مطلب قصد داریم گفت و گویی با یک کوچ حرفه ای داشته باشیم.

لیلی بحیرائی پژوهشگر، مدرس دانشگاه و دارای کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه علم و صنعت ایران و دانش آموخته مراکز معتبر بین المللی بیزینس کوچینگ است. وی همچنین بیش از ۲۷ سال سابقه تدریس و کار اجرایی را در کارنامه خود دارد و هم اکنون مدیرعامل مرکز بیزینس کوچینگ رابین است.

نخستین سوال را از اینجا شروع کنیم که کوچینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

فدراسیون جهانی این رشته کوچینگ را یک فرایند خلاقانه و محرک می داند که در آن توانمندی های فردی و حرفه ای مراجع به حداکثر می رسد. ولی به زبان ساده می توان گفت؛ کوچینگ یعنی تغییر از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب! کوچینگ می تواند در همه زمینه های فردی و حرفه ای کاربرد داشته باشد، چون موجب بهبود عملکرد افراد و یا سازمان ها می شود.

برای آموزش آکادمیک کوچینگ چه باید کرد؟

برای آموزش کوچینگ آکادمی هایی در ایران فعالیت می کنند که در واقع نمایندگی های فدراسیون جهانی کوچینگ (ICF ) هستند.

آیا کوچینگ برای مدیران کاربرد دارد یا دیگر افراد نیز به چنین دانشی نیاز دارند؟

همان طور که اشاره شد هدف کوچینگ بهبود عملکرد است، به همین دلیل هم برای مدیران و هم برای همه افراد مفید و کاربردی است.

کوچینگ چه مزایایی برای هنرمندان دارد؟

نگاه کوچ این است که تمام انسانها توانمند هستند و می توانند رشد کنند. بنابراین کوچینگ برای همه انسانها از جمله هنرمندان مفید است. کوچینگ در زمینه زندگی و بیزینس اجرا می شود و هنرمندان در هر دو زمینه می توانند از کوچینگ بهره مند شوند. البته هنرمندان و مدیران مراکز و سازمانهای هنری و فرهنگی علاوه بر ویژگیهایی که همه مدیران دارند، روحیه استقبال از ایده های نو برای توسعه فرهنگی کشور را دارند و به تعالی همه جانبه فرهنگی جامعه توجه دارند.

همچنین هنرمندان، ذهن قوی و خلاق و تحلیلگری دارند و نگاهشان به مسائل عمیق تر و دور اندیشانه است و روحیه تعهد و مسئولیت پذیری و تاثیرگذاری بالایی دارند. کوچینگ نگاه به آینده دارد و با توجه به ویژگی خاص هنرمندان می تواند به عنوان یک مدیر هنری، بهتر به اهداف خود برسند.

چشم انداز کوچینگ را با توجه به پیشرفت تکنولوژی چطور می بینید؟

با وجودی که کوچینگ در یونان باستان به کار میرفته و در واقع اولین کوچ جهان سقراط است ولی به عنوان یک حرفه از دهه ۱۹۹۰ به طور رسمی به جهان معرفی شد  و با توجه به آثار مثبت کوچینگ روی افراد، سازمانها و کسب و کارها بسیار خوشبین هستم که با گسترش فرهنگ کوچینگ در کشور به زودی شاهد نتایج خیلی خوبی به ویژه در رشد کسب و کارها خواهیم بود.