«قهرمان» نماینده سینما، فرهنگ و ملت ایران نیست!

به قلم: جبار آذین

پایگاه خبری نمانامه: گر چه در مجمع سفارشی/ فرمایشی گزینشگران فیلم ایرانی به عنوان “نماینده سینمای ایران” در مراسم سینمایی/ سیاسی اسکار، افراد موجه و محترم هم حضور دارند،ولی از آنجا که سینمای ایران به دلیل سیل اشتباه ها، انحراف ها، کجروی هاوغفلت های نامدیران سینما، باندهای فاسدسینما و برخی سینماگران منافع طلب و زد و بندها….بیماراست و به تبع آن زیر مجموعه ها و تشکل های مرتبط باآن و محصولات سینما که تولید فیلم است هم از بیماری مصون نمانده اند، مجمع یاد شده نیز دچار ییماری سیاسی بازی، رفیق نوازی و معامله و پذیرش سفارش و توصیه است.

از همین رو، حاصل گزینش آن، خالی از مساله و اما و اگر نیست. از آنسو، برای پذیرش وگزینش، نمایش، برگزیده شدن و دریافت جوایز اسکار، فیلم ها باید از هزار توی سیاست و سرمایه و لابی ها بگذرند، بدیهی است، حتا اگر یک شاهکار مسلم سینمایی که از منظر ساختار و فرم، فوق استاندار بوده، امامضمون و محتوای آن در بستر فرهنگ ایرانی/ اسلامی باشد، در ایران ساخته شود، به علت سیاسی بودن اسکار، هرگز امکان راه یابی به این مراسم رانمی یابد. با این همه، شرکت هوشمندانه و مستقل فیلمهای ایرانی، به مثابه نماینده سینما و فرهنگ و ملت ایران، یک فرصت تبلیفاتی مغتنم است که نباید از آن چشم پوشید و باید از آن برای عرض اندام سینمای ایران باتمام معضلات آن و ارایه پیام ایرانیان، برای مخاطبان جهانی بهره برد. هرچند از سینمای ایران و نه “سینمای ملی ایران” که وجود خارجی ندارد، به لطف غلط های نامدیران و نامسوولان و سینماگر نماها، جز ویرانه هایی در دل فرهنگ بیمار کشور باقی نمانده و کرونا هم کمک کرده که درد و سال اخیر رکود بر سینما حاکم شود و تولید جدید و قابل تامل و توجه دیده نشود، ولی اصغر فرهادی، سینماگر سرگردان، اسکاری و جهانی ایران، برای چندمین بار با استفاده از سرمایه گذاران خارجی و لابی های آن ها موفق شده،فیلم جدیدش “قهرمان” رابسازد. قهرمان فیلم بدی نیست، ولی از آنجاکه طبیعی است کارگردان برای ساختن آن باید از میان فرهنگ مختلط فرانسوی/ایرانی، فیلمش را عبور دهد، قهرمان او، ملی و ایرانی نیست و گرچه نام قهرمان و فضای تنفس او ایرانی و ایران است، لیکن تنفس او در ایران آلوده، پژمرده و غم انگیز و ناامید است و این هاهمان عناصر مورد پسند سیاسی اسکاری ها و دیگر جشنواره های سیاسی/ سینمایی آمریکا و غرب است که فرهادی بازیرکی آن هارا در فیلمش گنجانیده است.از همین رو، گرچه قهرمان از منظر ساختار سینمایی، حرف جدیدی برای گفتن ندارد و به لحاظ محتوا هم تازه نیست، ولی به علت حضور و سرمایه خارجی و لابی، شانس مطرح شدن در اسکار را دارد. با این حال این به معنای گزینش آن به عنوان نماینده ایران در اسکار نیست