«قهرمان» فرهادی در مقابل «دست خدا» سورنتینو

پایگاه خبری نمانامه: با معرفی فیلم‌ پائولو سورنتینو از سوی ایتالیا، نتفلیکس با یک گزینه مطرح وارد رقابت اسکار بهترین فیلم بین‌الملل شد. فیلمی که در جشنواره ونیز اولین اکران خود را تجربه کرد و علاوه بر جایزه بزرگ هیئت داوران توانست جایزه مارچلو ماسترویانی را هم برای بازیگر جوانش فیلیپو اسکوتی به خانه برد. همچنین سورنتینو قبلا برای «زیبایی بزرگ» اسکار بهترین فیلم خارجی را به خانه برده است.

در نتیجه اگر اتفاق غیر منتظره‌ایی نیفتد باید سه فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی با پخش آمازون، «دست خدا» پائولو سورنتینو با پخش نتفلیکس و «تیتان» ژولیا دوکورنو با پخش نئون را سه شانس اصلی اسکار امسال دانست تا سه پخش‌کننده آمریکایی طی هفته‌های آینده رقابت‌شان را برای تبلیغات این فیلم‌ها آغاز کنند.

در این میان «قهرمان» و «دست خدا» رقابت دو غول استریم یعنی نتفلیکس و آمازون را به اسکار بخش بین‌الملل کشانده‌اند. نتفلیکس که تجربه بالایی برای موفقیت در اسکار دارد، و قبلا هم در اسکار فیلم خارجی در سال ۲۰۱۸ با «جسم و جان» حضور داشته و در سال ۲۰۱۹ با «رما» برنده این اسکار شده است. آمازون هم بعد از «فروشنده» به دنبال تکرار موفقیتش در این بخش با اصغر فرهادی است.

چندین کشور دیگر هم نامزدهای خود برای اسکار را نهایی کردند، نروژ کمدی رمانتیک «بدترین آدم دنیا» ساخته یواخیم تری‌یر را به عنوان نماینده خود معرفی کرد که آن هم شانس بالایی برای نامزدی دارد. این فیلم در کن هم رقیب «قهرمان» فرهادی بود و در نهایت جایزه بهترین بازیگر زن را در این فستیوال برد.