قدردانی از پایبندی سینماگران به یک سنت منسوخ!

به قلم: جبار آذین

پایگاه خبری نمانامه: گروه هایی ازمسوولان، مدیران و متولیان امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی که جزو سردمداران پاسداری از سنتهای خاص! هستند و در این عرصه، جلوه های فراوان به ظهور رسانده اند، همچنان با پایبندی به یکی از سنتهای جاری، در مواجهه با مشکلات، با افتخار مشکل گشای مشکلات کشور بوده اند!

ازهمین رو، پایمردی و پاسداری آنها شایسته ستایش است! “پاک کردن صورت مساله!” سنت ارزشمندی! است که طیف هایی از مسوولان و منافع داران، هرگاه نتوانسته و یانخواسته اند برای حل مشکلات، چاره اندیشی کنند، به آن متوسل شده و با پاک و حذف صورت مساله، خیال خود را راحت و خیال ملت را ناراحت کرده اند!

این سنت در همه جا و از جمله سینما پیروانی دارد که طی چند روز گذشته، در یک نشست سطحی و نمایشی سینمایی با رییس جدید سازمان سینمایی که به سرعت جذب میز و مقام و روزمرگی شده است، آن را به نمایش گذاشتند. با آنکه سینما در امتداد فرهنگ و هنرکشور در تمام حوزه های مدیریتی، اجرایی و مناسباتی و تولید و اکران به شدت بیمار است و این جماعت و ارشادنشینان جدید، اهل و مرد اصلاحات بنیادی و درمان بیماری های سینما نیستند، بدون توجه به ساختارهای فرسوده و مخروبه های سینما، عمدتادل به اکران فیلمهایشان که خود در مسلخ مشکلات و مافیا و باندهای سینماگرفتاراست، پیشنهاد داده اند، چون فیلم های زیادی در نوبت اکران قراردارند، اجازه تولید به فیلم های جدید تا پایان سال جاری داده نشود تا فیلم های آماده اکران، روی پرده روند.

جماعت پبشنهاد دهنده که از طیف دارندگان فیلمهای آماده هستند، دو مساله اساسی را آگاهانه از یاد برده اند. نخست اینکه، حیات سینما با تمام معضلات و بحران ها و اهالی آن در گرو تداوم تولید – اکنون با رعایت برنامه های بهداشتی! است و چنین درخواست به معنای ادامه رکود تولید، بیکاری سینماگران و ضررهای مالی و فرهنگی گروه های سینمایی خواهد بود. و دوم اینکه، طرح این خواسته، یعنی حذف صورت مساله به جای یافتن راهکارهای تخصصی و کارشناسی برای رونق تولید و اکران سلامت و حمایت از سینما و همکاران سینمایی است. به همین دلایل با تشکر از این گروه که تمام فکر و ذکرشان اکران فیلم های خود، منهای تداوم حیات تولید در سینما است، از پایبندی آنها به سنت پاک کردن صورت مساله قدردانی می شود!