فیلمها و سریال های فاخر مذهبی و ملی جلوی دوربین سینما و تلویزیون

به قلم: جبارآذین (مدرس و منتقد سینما)

درحالی که داوود میرباقری، کارگردان آثاردینی، مذهبی تلویزیون، بعد از چند سال کلنجار با تلویزیونی ها، مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» را جلوی دوربین برده است و جمال شورجه کارگردان متدین و بدون حاشیه سینما، ساخت سریال «حضرت موسی» را بر اساس فیلمنامه ای از زنده یاد فرج الله سلحشور در دست اجرا دارد، جواد افشارکارگردان شناخته تلویزیون که به تازگی سریال ملی «گاندو» را از او به تماشا نشستیم، نگارش فیلمنامه «حضرت معصومه سلام الله علیه» را آغاز کرده تا در سال آتی، آن را به تهیه کنندگی مجتبی امینی برای سینما کارگردانی کند.

درهمین امتداد بنا است تا به همت بعضی هنرمندان حرفه ای و متعهد، زندگی و مبارزات سردار رشید ملی و قهرمان مقاومت”حاج قاسم سلیمانی” هم در سینما و تلویزیون در قالب فیلم و سریال و آثار مستند به تصویر کشیده شود.

این رخدادهای مبارک در اوضاع بد و نابسامان سینمای بیماروسیمای اسپانسر زده کشور و دوران مغفول ماندن تولید آثار فاخر و ارزشمند، بویژه تولیدات ملی و تاریخی و مذهبی در سینما و سیما، جای امید دارد.

گرچه تاکنون باعنوان فاخر و درجه یک وصرف هزینه های هنگفت، فیلم ها و سریال های متعدد ساخته شده است که به جزمواردی اندک، اغلب آن ها به دلیل ضعف های فراوان پژوهشی و نگارشی و ساختاری، به جای جاذبه، دافعه ایجاد کرده و پول ملت را به باد داده اند، ولی سه ویژگی قابل تامل سازندگان آثار مذکور، مخاطبان و دوستداران آثارخوب سینمایی و تلویزیونی را امیدوار کرده است که آثار یاد شده بتوانند به درستی ساخته شده و پاسخگوی مناسب انتظارمردم و اهالی هنرو منقدان باشند.

خوشبختانه هرسه کارگردان جزو هنرمندان با ایمان، باورمند و متعهد مذهبی و دینی تلقی می شوند و این امتیاز ارزشمندی است، چرا که آثار شان می تواند از دل برآید و بر دل نشیند، درست مخالف بخشی از آثار تاریخی و مذهبی که سازندگانشان اهل ایمان و باور نبوده اند. امتیازدوم، پیشینه خوب و ممتاز آثار آن ها است که هر سه در زمینه تولید آثار سینمایی و تلویزیونی و ازجمله دینی ومذهبی، توانا و کار بلدنشان می دهند. در واقع آن ها دارای دانش و تجربه و اعتبارلازم برای تولیدات خود هستند. سومین ویژگی کارگردان های یاد شده خوشنامی آن ها است که ایشان را در ردیف اندک کارگردان های هنرمند ومردمی قرارمی دهد.

امید که آثار این هنرمندان و فیلم زندگی و دلاوریهای حاج قاسم، تماشایی و ماندگار باشند و زمینه را برای تولید و ارائه فیلم فاخر «کوروش کبیر» و سریال عظیم «پوریای ولی» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی در سینما و سیما فراهم آورند.