فرهنگ مغفول و هنرمندان مظلوم اند!

به قلم: جبار آذین

نمانامه: چرا آثار فرهنگی و هنری درجه یک و شایسته تولید نمی شود؟ چرا فیلم های سینمایی ارزشمند و قوی و با محتوا ساخته نمی شود؟ چرا نمایش های جذاب و شاخص به روی صحنه نمی رود؟ چرا سریال های غنی و فاخر در تلویزیون تولید نمی شود؟ چرا موسیقی شاد و امید بخش ارائه نمی شود؟ چرا…

و پاسخ این پرسش ها: «فرهنگ» در نگاه، تفکرات، محاسبات و سیاست های مسوولان کشور جای ندارد. این نقص کلان و اساسی در حالی است که فرهنگ و هنر ایران زمین، پیشینه ای کهن و دستاوردهای نوین فراوان داشته و پرچمداران افتخار آفرین کشور، اهالی فرهنگ بوده و هستند. هنر و فرهنگ، ظرفیتی بالا، بنیادین و تعیین کننده در ساختار کشور، تعالی انسان و انسانیت و زدودن جهالت، فساد، انحراف و انحطاط دارد. همچنین انقلاب ایران، فرهنگی و هدف آن ایجاد حکومتی حق محور، محتوا و معناگرا و عادلانه بوده است. چه شد این اهداف و نگاه های فرهنگی از یادها و خاطره های مسوولان کشور رخت بر بست و جای آن را اقتصاد و پولسالاری گرفت؟

غفلت بزرگ از فرهنگ و اهالی هنر که در حیات و بقا و رشد اخلاقیات، معنویات، آیین ها و مناسبات خانوادگی و اجتماعی و دینی و ملی، نقش اساسی دارند، سبب حاشیه نشینی فرهنگ و اهالی آن شده و بر فضای فرهنگ و هنر، هرج و مرج و ملوک الطوایفی حاکم شده است. به گونه ای که بیست و شش نهاد کلان فرهنگی و نود و سه نهاد زیر مجموعه آن ها و ده ها نهاد و سازمان نظارتی و اجرایی به روش و سلیقه خود در این عرصه جولان می دهند.

ازهمین رو نبود نگاه و متولی و سیاست واحد، به آشفتگی و تفرقه، موازی کاری، هدر رفت بیت المال و توان و ظرفیت هنرمندان، فرهنگسوزی، تولیدات بدون کیفیت و بیکاری حرفه ای ها و فارغ التحصیلان هنر و… منجر شده و دستاورد مثبت برای مردم و کشور  ندارد. بی توجهی مسوولان به فرهنگ، باعث شده تا فقط نیم درصد از کل بودجه مملکت به این حوزه مهم، اختصاص یابد و هنرمندان دچار فقر و بیکاری و خانه نشینی شوند. جماعتی هم به ناچار هنر را رها کرده و برای امرار معاش، به مشاغل بدون مرتبط رو آورند.

اگر مسوولان و مدیران فرهنگ و هنر نخواهند و هنرمندان نتوانند، اوضاع همین گونه خواهد ماند. متولیان، باید نظر و نگاه خود به فرهنگ را اصلاح کنند و اهالی فرهنگ و هنر هم از گروه گرایی و تفرقه دست بردارند و با ایجاد تشکلی یکپارچه، توانمند و تخصصی وارد عرصه اصلاحات همه جانبه فرهنگ شوند!