شکایت قهرمان شطرنج گرجی‌ از سازندگان «گامبی وزیر»

 

پایگاه خبری نمانامه: نونا گاپرینداشویلی شطرنج باز گرجی و نخستین استاد بزرگ شطرنج زن جهان، شکایتی از نتفلیکس به خاطر سریال «گامبی وزیر» انجام داده است. این شکایت تحت عنوان «افترا» طرح شده است.

این سریال که درباره یک شطرنج باز زن و بازی او با شطرنج‌بازان مشهور جهان، از جمله بازیکنان شوروی سابق است، در جایی به نونا گاپرینداشویلی اشاره می‌کند. در اپیزود نهایی این سریال، گزارشگر شطرنج درباره شخصیت بث هارمن (با بازی آنیا تیلور جوی) می‌گوید: «تنها چیز غیرعادی درباره او، جنسیت اوست. و این حتی در روسیه چندان بی سابقه نیست. ما نونا گاپرینداشویلی را داشتیم، اما او قهرمان شطرنج زنان است و هرگز با مردها بازی نکرده است.»

بر طبق شکایت گاپرینداشویلی این حرف که او با هیچ مردی بازی نکرده، نه تنها اساسا اشتباه است بلکه بر طبق شاکیت او «به شدت جنسیت زده و تحقیرآمیز است.»
او در شکایت خود گفته تا زمان وقوع داستان در سال ۱۹۶۸، او حداقل با ۵۹ بازیکن مرد از جمله ۱۰ استاد بزرگ بازی کرده است و ادامه داده: «نتفلیکس به عمد درباره دستاوردهای گاپرینداشویلی دروغ گفته تا با هدف پست و ساده افزایش بار درماتیک قصه‌اش، قهرمان خیالی‌اش را به جایگاهی برساند که هیچ زنی از جمله گاپرینداشویلی به آن نرسیده اند.»

اما این تنها مشکل گاپرینداشویلی با این سریال نیست و او در شکایت خود ادامه داده:«برای افزودن توهین به ایشان، نتفلیکس در این سریال او را یک شطرنج باز روس توصیف کرده، در صورتی که همه مطلع هستند که گاپرینداشویلی در اصل گرجستانی است و کشور گرجستان زیر سلطه شوروی، آسیب فراوان دیده است و بارها توسط این کشور مورد تجاوز و زورگویی قرار گرفته.»

بر طبق این شکایت گاپرینداشویلی حداقل درخواست حدود ۵میلوین دلار غرامت از نتفلیکس را دارد و همچنین از دادگاه درخواست حذف کامل این صحبت در سریال را دارد.

سخنگوی نتفلیکس اما در پاسخ به این شکایت گفته:«نتفلیکس احترام تمام و کمالی برای خانم نونا گاپرینداشویلی و دستاوردهای متعدد ایشان در کارنامه‌شان قائل است اما ما باور داریم که این ادعا در دادگاه پایه و اساس حقوقی لازم را ندارد.»/ ترجمه سینمادیلی
.