ششمین جشنواره سراسری هنرمندان خود آموخته ایران

نمانامه: ششمین جشنواره سراسری هنرمندان خود آموخته ایران که روز ۲۷ خرداد در کاخ نیاوران گشایش یافته بود، پس از یک هفته مشارکت فعالانه پنجاه هنرمند در روز ۴ تیر ۱۴۰۱ پایان یافت.
مراسم اختتامیه جشنواره که در تالار آبی مجموعه تاریخی فرهنگی کاخ نیاوران برگزار شد، با سخنان مفدماتی، خوشامدگویی، گزارش و جمع بندی علی عزتی پایه گذار انجمن هنرمندان خودآموخته آغاز شد. هنرمندان خود آموخته کسانی اند که خودانگیخته و خودجوش بدون دیدن استاد به کار هنری روی آورده آند.
نخستین سخنران این اختتامیه، پروفسور حسن امین فیلسوف، ادیب و حقوقدان بین المللی و رئیس انجمن ادبی ایران بود. این استاد اسبق دانشگاه گلاسگو کلدونین انگلستان، طی سخنرانی خود، به دو موضوع مهم پرداخت:
نخست، تعریف هنر به استناد شاهنامه فردوسی که خود شاهنامه امین را در تکمیل و تتمیم آن در هفت مجلد ساخته است و در این سخنرانی ابیاتی از شاهنامه را در ارتباط با انواع هنر، شرح و تفسیر نمود. وی گفت:
شعر فردوسی که « هنر نزد ایرانیان است و بس»، به این خوانش درست نیست چون می گوید این همه ملل دیگر هیچ هنری ندارند و فقط ایرانیان هنر دارند.‌ فرائت صحیح این است که: هنر، نزد ایرانیان است بس. یعنی ایرانیان خیلی هنرها دارند، در حالی که ملت های دیگر هم به نوبه خویش هنرهایی دارند.
موضوع دوم سخنرانی امین، لزوم فراهم کردن بستر مناسب برای شکوفایی و عرضه آثار هنرمندان خودآموخته بود. امین، در تایید نظر خود از باب تمثیل این شعر را خواند و تفسیر کرد : خوش آن چاهی که آب از خود بر ارد. چاهی که به آب رسیده و آب شیرین خوشگوار از آن بجوشد، خوب است، نه چاهی خشک که به صورت حفره ای عمیق به طور مصنوعی از بیرون داخل آن آب بریزند و آن را از آبی که از خود او‌ نیست، پر کنند.
امین اضافه کرد که در هنر هم همین است. مثلا در زمینه شعر که هنر ملی ماست، شعر را به کوششی و جوششی تقسیم می کنند و شعر کوششی را نظم می خوانند. ملک الشعرای بهار می گوید:
صنعت و سجع و قوافی هست نظم و نیست شعر
ای بسا ناظم که نظمش نیست الا حرف مفت
ایرج میرزا هم می گوید:
شاعری طبع روان می‌خواهد
نه معانی نه بیان می خواهد.
امین در پایان سخنرانی ضمن معرفی شاهنامه امین که نظیره شاهنامه فردوسی است، نسخه ای از مجلدات شاهنامه امین را به علی عزتی به نمایندگی هنرمندان خودآموخته اهدا کرد.
این همایش سراسری بزرگ با مشارکت ۵۰ هنرمند خودآموخته از سراسر کشور با آثاری دیدنی و متفاوت جاذبه ای فوق العاده داشت و در آیین افتتاحیه آن نیز شخصیت های معروف فرهنگی و هنری مانند مریم جلالی مسوول صنایع دستی، پری زنگنه خواننده اپرا، محمد متوسلانی بازیگر و سید احمد محیط طباطبایی رئیس آیکوم، حضور یافتند.
در اختتامیه جشنواره امسال، علی عزتی رئیس انجمن، اظهار امیدواری کرد که جشنواره سال آینده در مقر موزه اختصاصی هنرمندان خودآموخته برگزار گردد.