چه اشکالی دارد «مختارنامه» را یکی دو شبکه نشان دهند؟

پایگاه خبری نمانامه: این بازیگر سینما و تلویزیون که مهمان برنامه «سریالیست» تلویزیون بود، درباره اهمیت ساخت سریال های تاریخی ـ مذهبی عنوان کرد: کار تاریخی و اعتقادی را نمی‌توان سبک نگاه کرد. کسی که می‌خواهد نذری درست کند بهترین مواد را انتخاب می‌کند. در ساخت یک سریال اعتقادی همه چیز باید درست باشد. اساس یک فیلم و سریال متن است؛ بعد عوامل، ساختار، جزییات، تحقیقات پیرامون لباس و تکیه کلام و در نهایت انتخاب بازیگران است. وقتی در قامت یک شخصیت تاریخی، بازیگر درجه چندم می‌گذاریم، نشان می‌دهد برایمان اهمیتی ندارد. در فیلم «محمد رسول الله» برای نقش عموی حضرت محمد بازیگر بزرگی گذاشتند تا دیده شود.

او درباره پرداختن به شخصیت‌های تاریخی و مذهبی و استفاده از عنصر تخیل در کارهای تاریخی، عنوان کرد: گاهی چند مستند با نگاه‌های متفاوت درباره یک واقعه ساخته می شود و ما از بین نگاه‌هایی که در ارتباط با تاریخ تحقیق کردند و آن را به تصویر کشیدند، حقیقت را کشف می‌کنیم. دلیل اینکه نمی‌توانیم به خیلی از چیزها نزدیک شویم، این است که وقتی به سمت شخصیت‌هایی می‌رویم که نشان دادن تصویرشان هم ممنوع است، کار سخت می‌شود. دلیل شکل گیری عنصر تخیل آن است که اجازه نداریم و ندادیم به برخی چیزها نزدیک نشویم.

شریفی‌نیا برخلاف نظر فریبا کوثری که در برنامه «سریالیست» از پخش چندین باره سریال «مختارنامه» ابراز نارضایتی کرده و گفته بود کاش به جای آن، چندین «مختارنامه» ساخته بودیم، این تکرار پخش را بلامانع دانست و گفت: «مختارنامه» سریال بسیار باارزش و جذابی است. آدم‌های زیادی برایش تلاش کردند. من حس می‌کنم هر بار که پخش می‌شود می توانیم ببینیم، زیرا هر بار نگاهمان عوض می‌شود. کتابی را در ۲۰ سالگی می خوانیم، بعد در سی سالگی همان را می خوانیم اما انگار کتاب جدیدی است. «مختارنامه» ای که امسال می‌بینیم با پنج سال پیش متفاوت است، زیرا نگاه ما عوض می‌شود. چه اشکالی دارد این سریال را یکی دو شبکه نشان دهند؟

این هنرمند در همین زمینه افزود: سریالی مانند «کلاه پهلوی» هم آن طور که شایسته اش بود دیده نشد. خیلی از سریال ها را می‌توان دوباره پخش کرد. سریال‌هایی که خیلی خوب کار شده را می‌توان خارج از تلویزیون هم دید ولی وقتی از تلویزیون پخش می‌شود و همه می‌بینند جذاب تر است.