شبکه نمایش خانگی را هم تعطیل کنید کسی تلویزیون نمی‌بیند!

نمانامه: در چند روز گذشته نامه‌ای از سعید مقیسه رئیس ساترا صدا و سیما به پیمان جبلی (رئیس صدا و سیما) منتشر شده که در بند‌هایی از آن با اشاره به مصوبه شورای فضای مجازی صدا و سیما، از عزم جدید ساترا برای برخورد و تعلیق پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی اشاره شده است.
درخواست از بیش از ۲۰ نهاد برای انجام اقدامات بازدارنده پلتفرم‌ها شاید یکی از بی‌سابقه‌ترین نمونه از مصوبات منتشر شده برای خروج رقبای جدید از میدان رقابت با صدا و سیما است.
عجیب این‌که رئیس ساترا از ۲۰ نهاد فرهنگی و امنیتی برای مشارکت در چنین اقدامی نه فقط درخواست داشته بلکه حتی نقشه راه هم مشخص کرده است که چگونه در این مهم حضور بهم رسانند و انجام وظیفه کنند.
محمدحسین مهدویان (فیلمساز محبوب سازمان‌ها و نهادها در این سال‌ها) نسبت به این قضیه واکنش نشان داده و در اینستاگرامش نوشته: «یعنی ۲۰ اداره و دستگاه باید یاری کنند تا ایشان عروس‌داری کنند. شاید یک نکته را یادشان رفته. در مملکتی که هنوز اداره گاز و آب نتوانسته‌اند برای کَندن و لوله‌کشی یک خیابان با هم هماهنگ شوند تا دو بار کنده‌کاری نکنند شما از راه نرسیده چه جوری قرار است این همه سازمان را برای کاری از اساس اشتباه به خط کنی؟ خدایی این‌ها را از کجا پیدا می‌کنند و به‌شان حکم مدیریت می‌دهند؟ پناه بر خدا.»
در کل واکنش‌ها و نگرانی اهالی سینما و شبکه نمایش خانگی به چنین اقدامی کاملا قابل درک است چون هیچ بعید نیست شب بخوابیم و فردا بیدار شویم ببینیم که با یک حکم بسیار ساده تمام پلتفرم‌های نمایش خانگی را بستند و تمام.
اما صدا و سیما و ساترا نهاد وابسته به آن، با بودجه بیش از پنج هزار میلیارد تومان بهتر است که به جای حذف رقبا به فکر ارتقا خود باشند. همین چند روز قبل آمار استقبال مخاطبین از برنامه‌های صدا و سیما منتشر شد که «عصر جدید» با ۴۸.۸ درصد پربیننده‌ترین و «خندوانه» با ۳۰.۱ درصد دومین برنامه پربیننده تلویزیون معرفی شدند.

روزنامه خراسان هم درباره همین مورد نوشته: «نکته غم‌انگیز میزان مخاطب سریال‌های سیماست. در حالی که تا یکی – دو سال پیش، سریال‌های معمول تلویزیون (نه ضعیف و نه پرمخاطب) بین ۲۰ تا ۳۵ درصد مخاطب داشتند و رقم ۱۵ درصدی بیننده برای هر سریال، رقم پایینی محسوب می‌شد، اما در نظرسنجی اخیر سریال‌ها که متعلق به نیمه اول تیر ماه ۱۴۰۱ است، «مستوران» شبکه یک با ۱۵.۴ درصد بیننده، به عنوان پرمخاطب‌ترین سریال این روزهای تلویزیون معرفی شده است! این در حالی است که وضعیت بقیه سریال‌ها، به مراتب بدتر است.
«تازه وارد» شبکه سه با ۱۰.۴ درصد بیننده دوم شده، «وضعیت زرد ۲» شبکه دو با ۹.۰۸ درصد سوم شده، «آقای قاضی» شبکه دو با ۹.۶ درصد به رتبه چهارم رسیده و «داستان یک شهر» شبکه پنج با ۳.۵ درصد بیننده پس از این‌ها قرار گرفته است. سریال خارجی «آغاز» شبکه چهار نیز با ۱.۲ درصد بیننده در انتهاست.»
واقعیت این است که مدیران صدا و سیما و ساترا به این درک برسند که با این رویه آنها در تلویزیون اگر تمام پلتفرم‌های نمایش خانگی را هم تعطیل کنند باز کسی بیننده برنامه‌های آنها نخواهد بود. ماهواره می‌بینند، فیلم و سریال خارجی دانلود می‌کنند و… اما کسی این برنامه‌ها و سریال‌های از رده خارج و گرفتار در دور باطل را نگاه نمی‌کند.

کاوه معین‌فر