نگاهی به سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر!

پایگاه خبری نمانامه: سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده، یکی از سال‌های سخت‌ و یکی از پرحاشیه‌ترین دوره‌های این رویداد سینمایی خواهد بود.

نکته اساسی این دوره از جشنواره، دشواری و سختی کار شخص دبیر یعنی ابراهیم داروغه‌زاده‌ است! او که برای حفظ ظاهر ناچار شد در گیرودار آغاز موج انصراف از حضور در فجر، پاسخ توهین وحید یامین‌پور به مسعود کیمیایی را هم بدهد، حالا با سیلی از مسایل پیش‌بینی نشده و مطالبات ناگفته روبروست.
دکتر ِ سازمان سینمایی از یک سو می‌خواهد ارتباطش با اهالی سینما را حفظ کند- مانند دفاع از مسعود کیمیایی- و از سوی دیگر تلاش دارد رضایت خاطر مدیریت‌های پنهان و آشکار و تصمیم‌گیران اصلی و نهایی جشنواره را فراهم آورد!
نوشته داروغه‌زاده که با مشورت مشاوران رسانه‌‌ای(؟!!) عنوان «دلنوشته» برایش برگزیده شد، به نوعی بیان تقاضای بی‌حاصل دعوت شخص دبیر از سینماگرانی بود که انصراف‌شان را از حضور در فستیوال فیلم فجر اعلام کرده بودند.
پادرمیانی شهاب حسینی و یادداشت او در تقیبح منصرفان، ره به جایی نبرد و سیل انتقادات از این بازیگر مطرح سینما که گویا در حال حاضر در امریکاست موجب شد حسینی وادار به نوشتن دومین یادداشت و گله‌گزاری از حجم انتقادات بعضاً غیرمنصفانه شد.
اینها البته مشکلات اولیه دبیر است؛ داروغه‌زاده در مورد ترکیب هیات داوران هم با مشکلاتی اساسی روبروست؛ مسلماً ترکیب اعضای هیات داوران و اعتبار و جایگاه کسانی که قرار است آثار جشنواره را قضاوت کنند، اعتبار جشنواره را نیز شامل می‌شود. این موضوع اساسی‌ترین مشکل داروغه‌زاده است که شنیده‌ها حاکی‌ است، بسیاری از سینماگران به پیشنهاد دبیر جشنواره پاسخ‌ منفی داده‌اند. این وضعیت، داروغه‌زاده را گویا ناچار کرده به سراغ افرادی برود که چندان خود را درگیر مسایل نمی‌کنند؛ نمونه کامل این گونه افراد و کسی که در هیچ حال، به هیچکس جواب منفی نمی‌دهد، فریدون جیرانی‌ است! او گویا اولین نفری بوده که به تقاضای داروغه‌زاده برای داوری جشنواره سی‌و‌هشتم پاسخ مثبت داده!
این خبرنگار سابق و مجری و فیلمساز فعلی که دست بر قضا و بنا به صلاحدید تصمیم‌گیران پشت‌پرده جشنواره، قرار است از تقدیرشوندگان فستیوال سی‌و‌هشتم نیز باشد، حضورش در جمع داوران امسال قطعی شده ا‌ست.
اما دشواری دبیر جشنواره برای انتخاب نفرات دیگر هیات داوری همچنان ادامه دارد!
کمال تبریزی که همراه با رضا میرکریمی جزو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر نیز هست و بنا به دلایل نامشخص، فیلمش در جمع بیست‌و‌دو فیلم بخش مسابقه نیست و همین بازماندن، او را به عنوان یکی از گزینه‌های داوری پیش چشم داروغه‌زاده قرار داده است.
بر اساس شنیده‌ها، گویا صحبت‌های اولیه با سازنده «مارمولک» و «طبقه حساس» انجام گرفته و به احتمال زیاد این فیلمساز و جیرانی را باید در قامت داوران جشنواره۳۸ تصور کرد…!

از مهدی فخیم زاده نیز به عنوان یکی از چهره هایی یاد می شود که پیشنهاد داوری در این دوره از جشنواره با او مطرح شده است.
در همین ارتباط برگزارکنندگان جشنواره، با شماری دیگر از اهالی سینما از طیف‌های مختلف مذاکراتی را انجام داده‌اند که برخی از آنان دعوت داروغه‌زاده را برای حضور در ترکیب هیات داوری نپذیرفته‌اند.
پیش‌بینی دشواریهای پیش‌رو و معضلات اجرایی دبیر جشنواره در شرایطی بیشتر نمایان می‌شود که داروغه‌زاده در احاطه برخی از مشاوران رسانه‌ای است که بر اساس رسمی قدیمی در چارت مدیریت دولتی سینما، تصوراتی یک‌سویه و ابتدایی از چگونگی تعامل با رسانه‌ها دارند!
این مشاوران امروز و ‌خبرنگاران ساده خبرگزاری‌های دولتی، مسلماً دبیر جشنواره را با ارائه طریق‌های نادرست در موقعیت‌های خطیر و دشواری قرار داده و موجب ایجاد تقابلی ناخواسته میان دبیر جشنواره با رسانه‌ها می‌شوند، تقابلی که جان به سلامت بردن و رهایی از آن برای داروغه‌‌زاده اگر نه غیرممکن که بسیار سخت خواهد بود…
به نظر می‌رسد با جمیع دشواری‌هایی که ابراهیم داروغه‌زاده در جشنواره سی‌و‌هشتم فیلم فجر با آنها دست به گریبان است، مقامات و‌ مشاوران اعظم جشنواره، باید سیمرغی را هم برای سلامت برگزار کردن و اجرای بی‌مسئله این فستیوال برای موفقیت شخص دبیر در نظر بگیرند!