سینمای ایران در هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز

نمانامه: برنامه نمایش فیلم‌های حاضر در هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز اعلام شد و نمایندگان سینمای ایران نیز در چندین نوبت در این رویداد سینمایی روی پرده خواهند رفت.
فیلم سینمایی «شب، داخلی، دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند که در بخش رقابتی ونیز ۲۰۲۲ یکی از نامزدهای شیر طلای بهترین فیلم است، نخستین نمایش جهانی خود را روز هفت سپتامبر (۱۶ شهریور) برای اهالی رسانه در سالن «Sala Darsena» تجربه خواهد کرد و اولین نمایش عمومی خود را نیز روز هشت سپتامبر (۱۷ شهریور) از ساعت ۱۶:۱۵ در سالن «Sala Grande» خواهد داشت.
ساخته جلیلوند در مجموع طی روزهای هفت تا ۹ سپتامبر (۱۶ تا ۱۸ شهریور) در پنج نوبت در جشنواره ونیز روی پرده خواهد رفت که چهار نمایش ویژه دارندگان کارت (اهالی سینما و رسانه) و دو نمایش عمومی خواهد بود.
«شب، داخلی، دیوار» سومین فیلم به کارگردانی وحید جلیلوند در جشنواره ونیز و اولین تجربه او در بخش رقابتی اصلی این رویداد مهم سینمایی است. نخستین فیلم او با عنوان «چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت» در سال ۲۰۱۵ در افق‌ها نمایش داده شد و فیلم بعدی او «بدون تاریخ، بدون امضا» نیز در این بخش حضور داشت که جایزه بهترین کارگردانی و همچنین بهترین بازیگر مرد (محمدزاده) را کسب کرد و در ادامه به عنوان نماینده سینمای ایران در جوایز اسکار انتخاب شد.
فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی که در بخش اصلی افق‌ها به نمایندگی از سینمای ایران حضور دارد نیز در نخستین نمایش خود روز شش سپتامبر (۱۵ شهریور) از ساعت ۱۹:۳۰ در سالن «Sala Volpi» نمایش رسانه خواهد داشت و نخستین نمایش عمومی خود را هم ساعت ۱۴ روز هفت سپتامبر (۱۶ شهریور) در «Sala Darsena» تجربه می‌کند. ساخته هومن سیدی نیز در شش نوبت در ونیز روی پرده خواهد رفت.
اما فیلم «بی رؤیا» ساخته آرین وزیردفتری نیز که در بخش افق‌های اکسترا جشنواره ونیز ۲۰۲۲ پذیرفته شده طی روزهای شش و هفت سپتامبر (۱۵ و ۱۶ شهریور) پنج نمایش در جشنواره ونیز خواهد داشت. نخستین نمایش این فیلم برای اهالی رسانه و فعالان سینما از ساعت ۱۴:۳۰ روز شش سپتامبر (۱۵ شهریور) در سالن «Sala Giardino» خواهد بود و نخستین نمایش عمومی فیلم نیز در همین روز و از ساعت ۲۱ در این سالن «Sala Giardino» رقم خواهد خورد.
هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز، قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان، از تاریخ ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور) در ایتالیا برگزار می‌شود.