حذف فیلم‌های روستایی و جلیلوند

سینمای ایران با چه فیلمی به اسکار می‌رود؟

نمانامه: در حالی که سینمای ایران کمتر از پنجاه روز برای معرفی نماینده‌اش به اسکار وقت دارد و تا فردا هم کمیته انتخاب نماینده ایران باید به اسکار معرفی شوند، امروز گفت و گویی از مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم با موضوع وضعیت پروانه نمایش فیلم‌های مختلف منتشر شد گفت و گویی که او در آن از صدور مجوز فیلم‌هایی چون «تفریق»، «جنگ جهانی سوم»، «بی رویا»، «ملاقات خصوصی» و احتمالا «روشن» و «سه کام حبس» خبر داده. جمعی که در کنار فیلم‌های اکران شده‌ای چون «زالاوا»، «محبوریم»، «تی تی»، «علف‌زار» و… وارد رقابت برای انتخاب نماینده ایران برای اسکار می‌شوند.
در این گفت و گو اما هیچ اشاره‌ای به وضعیت «برادران لیلا» و «شب داخلی دیوار» نشده. دو فیلمی که بالاترین سطح حضور جهانی را با حضور در بخش‌های مسابقه جشنواره‌های کن و ونیز داشته‌اند و در یک شرایط عادی باید رقابت برای حضور در اسکار بین این دو فیلم می‌بود. حالا اما با صادر نشدن احتمالی پروانه نمایش این فیلم‌ها، به نظر می‌رسد فیلم‌های سعید روستایی و وحید جلیلوند از رقابت برای حضور در اسکار خارج شده‌اند.
بدین ترتیب و با حذف دو شانس اصلی و اگر معیار حضور جهانی فیلم‌ها باشد احتمالا رقابت نهایی بین «تفریق» و «جنگ جهانی سوم» خواهد بود هرچند با توجه به روحیات مدیران سازمان سینمایی همچنان باید گزینه تحریم اسکار از سوی آنها را هم مدنظر داشت.