هشدار محمدمسعود بهمنی نویسنده حوزه دین:

سیاسی شدن جامعه باعث دوری جوانان از دین می شود!

به قلم: سارا رحیمی

نمانامه: محمدمسعود بهمنی، نویسنده و محقق حوزه دین معتقد است توسعه وسایل الکترونیکی و جذابیت آن‌ها، همچنین سیاسی شدن جو جامعه باعث شده جوانان از مکتوبات دینی تا حدودی فاصله بگیرند. در این شرایط بر نویسندگان حوزه دین واجب است با افزایش جذابیت کتاب‌های خود جوانان را با متون دینی آشتی دهند.

بهمنی یکی از آسیب‌های جدی کتاب‌های دینی که آینده جامعه را هم تهدید می‌کند، کاهش استقبال مخاطبان جوان از کتاب‌ها و متون دینی کهن و تالیفات جدید دانست و اظهار کرد: متاسفانه این مساله بر تولیدات این حوزه نیز اثر گذاشته است. همچنان که من به عنوان نویسنده‌ای که بیش از ۶ کتاب دینی دارم، به سوی نگارش متون اجتماعی و خاطرات دوران دفاع مقدسم روی آورده‌ام.
وی بازگشت سرمایه را یکی از دغدغه‌های مولفان و پدیدآورندگان کتاب‌های دینی دانست و گفت: با کاهش استقبال مخاطبان از کتاب‌های دینی اغلب نویسندگان این حوزه تنها با هدف انجام تکلیف دینی خود قلم‌زنی می‌کنند.نویسنده کتاب «حقایقی از حق» با اشاره به این که جوانان هم‌نسل ما یعنی در زمان انقلاب تشنگی و علاقه‌فراوانی به مطالعه کتاب‌های دینی و استخراج مفاهیم اسلامی داشتند که متاسفانه اکنون کم‌رنگ شده است، بیان کرد: این کاهش علاقه در درازمدت آسیب‌هایی را برای این نسل و جامعه در پی‌دارد.بهمنی معتقد است: هرچه نسل جوان از مفاهیم دینی بیشتر فاصله بگیرند، به همان میزان جامعه به سوی بی‌اخلاقی پیش خواهد رفت. در چنین شرایطی با دوری از معنویت، جامعه ما را همان چیزی تهدید می‌کند که اروپای بعد از رنسانس به آن گرفتار شد، در نتیجه برکت از جامعه رخت بر می‌بندد.

نویسنده کتاب «ملائکه و فرشتگان» افزون بر مشکلات اقتصادی، فقر فرهنگی را عامل اصلی کاهش مطالعه در کشور دانست و گفت:‌ نباید با وجود بیش از یک میلیون دانشجو در کشور، شمارگان کتاب‌های ما حدود هزار تا دو هزار نسخه باشند.

این نویسنده حوزه دین، یکی از راهکارهای این حوزه را ارجاع دانشجویان به مطالعه کتاب‌های غیردرسی دانست و بیان کرد: علاوه بر فرهنگسازی برای مطالعه و ایجاد تشنگی کتابخوانی در نسل جوان باید نویسندگان نیز جذابیت‌های بیشتری در آثار خود ایجاد کنند. با پیروی از الگوهای جدید نویسندگی، از به کارگیری واژگان کلیشه‌ای، دیریاب و نگارش سنتی بپرهیزند و بکوشند با زبانی ساده و بیانی روان با مخاطبان خود سخن بگویند.

بهمنی یادآور شد: به دلیل مشکلات اقتصادی لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا برخی نهادهای مرتبط نسخه‌هایی از چاپ نخست کتاب‌ها را خریداری و به کتابخانه‌ها اهدا کنند تا از این طریق از ناشران و نویسندگان نیز حمایت شود. ما در برابر تهاجم فرهنگی دشمن نیازمند سدبندی و مقابله‌ایم در غیر این صورت دشمن در این تهاجم فرهنگ و ارزشی پیروز خواهد شد. این امر مستلزم فرهنگسازی و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی است.