«سه‌شنبه‌ها با موری» اثر میچ البوم!

«میچ البوم» (متولد ۱۹۵۸) نویسنده و روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی است که سابقه‌ی ساخت برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی را نیز در کارنامه دارد. آثار وی تا به امروز نزدیک به ۴۰ میلیون نسخه فروش داشته اند و در دو دهه گذشته نام وی همواره در میان پرفروش‌ترین نویسندگان آمریکا و جهان به چشم خورده است.

البوم در ابتدا، خبرنگار ورزشی و ستون نویس روزنامه‌هایی در نیویورک بود و بیشتر در حوزه مسائل اخلاقی و ارزش‌های اجتماعی قلم می‌زد و از همین راه به شهرت رسید.

وی را امروزه بیشتر با آثار الهام بخش و اجتماعی‌اش می‌شناسند. بسیاری از آثار وی به دلیل پرفروش بودن به دفعات توسط مترجمان مختلف در ایران و کشور‌های دیگر ترجمه شده است، از جمله مشهورترین اثر وی با نام «سه‌شنبه‌ها با موری» که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد.

«سه‌شنبه‌ها با موری» با عنوان فرعی «یک پیرمرد، یک جوان و بزرگترین درس زندگی» درباره رابطه مرید و مرادیِ میچ البوم با استادش «موری شوارتز» در روز‌های واپسین زندگی اوست.

موری شوارتز در حالی که به دلیل بیماری، بدنش در حال تحلیل رفتن و رو به مرگ بود، طی سلسله قرار‌هایی در روز‌های سه‌شنبه با شاگردش میچ البوم به صحبت درباره “زندگی، مرگ، حسرت، عشق، خانواده، کار، ارزش‌های اخلاقی و جامعه آمریکا” و بسیاری از موضوعات دیگر پرداخت.

به گفته میچ البوم، وی باارزش‌ترین درس‌های زندگی را در همین کلاس‌های دو نفره با استادِ رو به احتضار فرا گرفت، در حالی که خبری از امتحان نبود و همه چیز به یک تشییع جنازه ختم شد.

موری در مقام یک «استاد نکته سنجِ روانشناسی اجتماعی» که معنای زندگی را با همه پستی و بلندی‌های آن به خوبی لمس کرده، به دلیل مواجهه با مرگ، به حکمتی دو چندان دست یافته است که در این دیالوگ‌ها و پرسش و پاسخ‌ها با شاگرد خود در میان می‌نهد و تا پای مرگ دست از آموزش نمی‌کشد.

فرم روایتِ مرید و مرادی یا مرشد و شاگردی در تاریخ ادبیات سابقه‌ای بسیار طولانی دارد. میچ البوم کسی است که در زندگیش یک مرشد واقعی را یافته است و با کتاب خود ما را در تجربه خویش شریک میکند.

اما اهمیت سه‌شنبه‌ها با موری نه در فرم و روایت آن، بلکه در تکرار مفاهیم ساده و در دسترسی است که انسان‌ها به طور عادی و در زندگی روزمره به فراموشی سپرده اند. کتاب همچون تلنگری است برای انسان‌های درگیر و غرق شده در تجملات و کار و ثروت و مدرنیته، تا لحظه‌ای هرچند کوتاه بایستند و شاید به خود آیند که زندگی چیزی فراتر از همه‌ی اینهاست.

اهمیت کتاب فارغ از وضعیت استاد و تاثیر و تاثرات ناشی از وضعیت وی، در سادگی و شیوایی بیان وی از حکمت‌های عامیانه‌ای است که انسان امروزی بیش از پیش فراموش نموده است. در عین حال لحن استاد بسیار جذاب، طنازانه و در عین حال عمیق و تکان دهنده است. سه‌شنبه‌ها با موری از جمله ظریف‌ترین و در عین حال عمیق‌ترین کتاب‌های حوزه “رشد و توسعه فردی” محسوب میشود.

در سال ۱۹۹۹ از داستان سه‌شنبه‌ها با موری، فیلمی موفق با همین نام به تهیه کنندگی «اوپرا وینفری» ساخته شد که جایزه امی را به خود اختصاص داد و «جک لمون» فقید در نقش موری خوش درخشید.

«سه‌شنبه‌ها با موری» اثر میچ البوم به مانند بسیاری از آثار پرفروش در ایران، تا به امروز ترجمه‌های متفاوتی را به خود دیده است.

دو نسخه مناسب‌تر آن با ترجمه مهدی قراچه داغی و ماندانا قهرمانلو، به ترتیب توسط نشر البرز و قطره به چاپ رسیده‌اند. چاپ هجدهم نشر البرز در سال ۱۳۹۸، در ۱۸۴ صفحه و با قیمت ۲۵.۰۰۰ تومان عرضه شد. چاپ چهاردهم نشر قطره نیز در ۲۶۰ صفحه و با قیمت ۳۵.۰۰۰ تومان در دسترس می‌باشد.

از متن کتاب: “مرگ، پدیده‌ای طبیعی است. هیولایی که ما آدم‌ها از مرگ می‌سازیم همه اش به این خاطر است که خودمان را به صورت عضوی از چرخه طبیعت نگاه نمی‌کنیم. تصور میکنیم، چون انسان هستیم، پس پدیده‌ای فرا طبیعی می‌باشیم، اما ما فراطبیعی نیسیتیم. هر عنصری که متولد شود، روزی می‌میرد. “