سریال «جشن سربرون» با نقش آفرینی محمود پاک نیت

پایگاه خبری نمانامه: محمود پاک‌نیت که این‌ روزها مشغول بازی در سریال «جشن سربرون» است، از شرایط سخت کار بازیگران در روزهای کرونایی می‌گوید.

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره شرایط کاری بازیگران در روزهای کرونایی گفت: الان مشغول بازی در سریال تلویزیونی «جشن سربرون» هستم. سر صحنه همه رعایت می‌کنند اما تنها مشکلی که بازیگر دارد این است که وقتی زیر دست گریمور می‌نشیند مجبور است ماسکش را بردارد و فقط گریمور ماسک می‌زند. بعد از گریم هم بازیگر دیگر نمی‌تواند ماسک بزند برای همین رعایت فاصله و نکات ایمنی برای بازیگران سخت‌تر از دیگر عوامل است.
او در عین حال توضیح داد: خوشبختانه سر این کاری که هستیم خیلی رعایت می‌شود و خانمی که از سمت وزارت بهداشت می‌آیند، در تمام مدت سر صحنه هستند و اگر مسئله‌ای باشد، تذکر می‌دهند. مدام بچه‌ها را تست می‌کنند یعنی ما صبح اول تست می‌شویم و بعد گریم می‌شویم. همه رعایت می‌کنند زیرا اگر از جان خودشان هم بگذرند به خاطر خانواده و اطرافیان‌شان باید رعایت کنند.

پاک‌نیت که در سریال‌هایی چون «پس از باران» و «شهرزاد» ایفای نقش کرده است، علت کمتر شدن توجه مخاطبان به سریال‌های تلویزیونی را اینگونه عنوان کرد: ما خوشبختانه نویسنده‌های خیلی خوبی داریم اما این‌ها باید از طریق ارگان‌های مسوول مثل وزارت ارشاد و خود صداوسیما حمایت شوند. متاسفانه سر برخی از کارها که می‌رویم، آنقدر با عجله کار می‌کنند که نویسنده و کارگردان و بازیگر اصلا نمی‌دانند دارند چکار می‌کنند. متن داغ داغ آماده می‌شود و مثلا می‌خواهند ۳۰ قسمت کار را در چند ماه تمام کنند. طبیعتا هر چه کمتر زمان باشد بهتر است و به نفع تهیه‌کننده و صداو سیما است. این باعث می‌شود همه سرگردان شوند. بازیگر، شب که به خانه می‌رود باید با آرامش فکر کند و بداند سکانسی که قرار است بازی کند به کجا مربوط است. بازیگر ساعت پنج‌ونیم صبح تا ساعت هشت شب کار می‌کند باید متن فردا را هم بخواند و استراحت هم بکند. بعضی‌ها می‌خوابند و نمی‌توانند این را تحمل کنند از این رو صبح که می‌آیند نمی‌دانند صحنه‌ها به کجا وصل است. کارگردان و دستیار کارگردان هم آنقدر فرصت ندارند که برایش توضیح دهند. همه می‌خواهند سریع کار را تمام کنند و این باعث می‌شود کاری از آب درآید که کسی نبیند.

این بازیگر که بازی در سریال موفق نمایش‌خانگی «شهرزاد» را هم در کارنامه دارد، با بیان اینکه تلویزیون یا نمایش خانگی برایش فرقی ندارد، اظهار کرد: بعضی‌ها از من می‌پرسند سینما بهتر است یا تلویزیون؛ من می‌گویم برای بازیگر فرقی ندارد چون بازیگر باید کارش را انجام دهد اما درست انجام دهد. برای من اینطور است و سینما، صداوسیما و شبکه خانگی هیچ فرقی نمی‌کند و در هر سه مدیوم کار کرده‌ام. مهم کیفیت کار است. بعضی‌ از کارهای شبکه نمایش خانگی هم با همان عجله سریال‌های تلویزیونی ساخته می‌شود. تهیه‌کننده آنقدر فشار می‌آورد که کار زودتر تمام شود. به هرحال آدم‌هایی که دارند کار می‌کنند بر حسب روزهایی که کار می‌کنند پول می‌گیرند و هرچه این روزها کمتر باشد به نفع تهیه‌کننده است. اما خب چون شبکه نمایش خانگی است و قصه بهتری انتخاب شده و پول بیشتری به نویسنده داده‌اند، شاید فرصت نویسنده بیشتر بوده است و قبلا متن را نوشته و بعد ساخته شده که اینها باعث می‌شود کار بهتر شود.

او در ادامه گفت‌وگو با ایسنا محدودیت‌های صداوسیما نسبت به سینما و شبکه نمایش‌خانگی را امری طبیعی عنوان کرد و افزود: صداوسیما محدودیت خاصی نسبت به شبکه نمایش خانگی ندارد. در شبکه نمایش خانگی وضعیت مانند سینما است و در سینما هر اتفاقی بیفتد در شبکه خانگی هم می‌افتد. صداوسیما تزش این است و درست هم است چرا که تلویزیون در تمام خانواده‌ها وجود دارد. خیلی‌ها عرق خاصی نسبت به مسائل مذهبی دارند و اگر ببینند خانمی آن‌طور جلو دوربین آمده ممکن است حتی اجازه ندهند دختر و همسرشان نگاه کنند. اما وقتی این سریال‌ها در شبکه‌ نمایش‌خانگی عرضه می‌شوند، خب این ‌خانواده‌ها اصلا نمی‌روند این سی‌دی را بخرند. بلکه کسانی می‌خرند که مشتاق هستند کار را ببینند. کسی که در روستا زندگی ‌می‌کند و تلویزیون در خانه‌اش است با این مسائل مشکل دارد و مسئله صداوسیمایی‌ها هم همین است. برای همین باید سخت‌گیری‌ها و قواعد و قوانینی باشد که به نظر من درست است.

پاک نیت درباره شرایط زندگی در این روزها و دوری از آشنایان و دوستان گفت: اگر از تلفن هم سرایت نکند با دوستان و آشنایان تلفنی ارتباط داریم. اما من چون سرکار هستم زیاد این خلاء را احساس نمی‌کنم. من تا ۲۸ اسفند کار می‌کردم از ۲۸ اسفند تا ۱۵ اردیبهشت کار را تعطیل کردند اما از ۱۵ اردیبهشت کار را شروع کردیم و دولت هم آزاد گذاشته بود که هر کسی برود سر کارش؛ اما ما با تهیه‌کننده صحبت کردیم و به شرط اینکه تمام قواعد سلامت رعایت شود، رفتیم سر کار و آن‌ها هم قبول کردند.

پاک‌نیت در پایان با یادآوری دو هنرمند درگذشته در هفته‌های اخیر _ محمدعلی کشاورز و سیروس گرجستانی _ با بیان اینکه مرحوم کشاورز برایش حکم پدر را داشته است، درباره این بازیگر و کارهای مشترکشان توضیح داد: با مرحوم کشاورز پنج کار مشترک داشتیم. ایشان حکم پدر من را داشت و در دو سریال «پدر سالار» و «کهنه سوار» هم نقش پدرم را ایفا می‌کرد. در سه کار دیگر هم با ایشان همکاری داشتم؛ سریال «روشن تر از خاموشی» و فیلم سینمایی «غزال» و یک کار دیگر که الان نامش در ذهنم نیست.

این بازیگر ادامه داد: در سریال «شیخ مفید» هم با مرحوم کشاورز بودم اما با هم بازی نداشیم. من نقش پدر شیخ را داشتم وقتی نقش را به من دادند چهار قسمت بود اما بعد از مونتاژ من فقط در یک قسمت بودم.
مرحوم کشاورز برای من خیلی فرد ارزشمندی بود. خیلی انسان بود و خیلی دوست داشتنی. عاشق کارش بود. برای تمام همکارانش راهنمای خوبی بود. ایشان جزو ستون‌های فرهنگ و هنر مملکت ما بود. سینمای ما، تئاتر ما و تلویزیون ما به ایشان مدیون است.

پاک نیت درباره سیروس گرجستانی هم گفت: با آقای گرجستانی کار مشترکی نداشتم اما از طرفدارهای سفت و سختش بودم و بازی‌اش را خیلی دوست داشتم. خیلی گرم بازی می‌کرد و در هر کاری که بود تماشاگر را قانع می‌کرد که این همان شخصیتی است که باید باشد.

محمود پاک نیت که در سریال‌ «یوسف پیامبر» با ایفای نقش یعقوب نبی تصویری ماندگار از خود در ذهن مردم بر جای گذاشت، در سریال‌هایی همچون «پس از باران»، « روشن تر از خاموشی»، «ساختمان ۸۵»، «پشت کوه‌های بلند»، «روزی روزگاری» و «نفس گرم» هم هنرنمایی کرده است.
سریال «دخترم نرگس» که سال گذشته تصویربرداری‌اش به پایان رسیده، هم اکنون با بازی محمود پاک نیت از شبکه یک سیما در حال پخش است.