ساخت سریال «مختومقلی» با مشارکت ترکمنستان

 رجب محمد بشارتی فر*

زمانی که این عنوان را در نشریه بانی فیلم مشاهده کردم سریال «مختومقلی» قرار است با مشارکت ترکمنستان ساخته شود.
این خبر خوب باعث خوشحالی و مسرت خاطر اهالی هنر و اقوام گردید و در ادامه گزارش بانی فیلم در مصاحبه با آقای منوچهر آذر یکی از هنرمندان پیشکسوت وصاحب نام نیز آمده است که سریال ۱۳ قسمتی درباره زندگی شاعر و عارف نامی ترکمن به نام مختومقلی فراغی ساخته می شود.
بخشی از فیلمنامه این سریال با مشارکت کشور ترکمنستان توسط دو نویسنده ایرانی و ترکمنستانی (حسین مختاری وقلی رجب اف) به نگارش درآمده است. بی مناسبت ندانستم که بنده نیز برحسب وظیفه و به تبعیت از علاقه ای که نسبت به مفاخر ملی دارم. در تأیید و اهمیت این اقدام فرهنگی نکاتی را در مورد این شاعر نامی یادآوری نمایم.
از آنجا که مقام معظم رهبری نیز در مورد ساخت فیلم هایی در مورد مفاخر ایران (بالاخص اقوام) توصیه و تاکید بسیار داشته و دارند. و بر مصداق این عبارت «هر اندیشه که در قالب هنر نگنجد ماندگارنیست» همکاری و همگامی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر ارگانها و ادارات ذیربط بیش از پیش ضرورت پیدا می کند.
از آنجا که توسعه پایدار در گرو اندیشه و باورهای خیراندیشان و هنرمندان فرهنگ پرور می باشد و مختومقلی نیز از جمله شاعرانی است که کلامش نجابت است و نجابتش دینداری و هدایت.
– مختومقلی شاعری است که سینه اش مزرعه دوستی و نگاهش برگ سبزی از راز هستی.
– مختومقلی سرمشقی پارسا است برای کسانی که میخواهند از ملال غربت وارهند و به زلال محبت برسند.
بدین جهت پارسایی را در جایجای کلام خود ستایش می کند و متذکر می شود که پارسایی انسان را از آرزوهای خام و نفسانی نجات می دهد و به صفای باطن می رساند.
– مختومقلی به لذت های مادی زندگی پشت کرد تا انسان بودن و انسان زیستن را وجهه همت خود سازد، او کوشید تا از طریق کلام، دل های مردمش را بدست آورد و آنها را به سر منزل راستی، درستی، صداقت و…. رهبری کند.
– مختومقلی به علت مطالعه آثار شاعران و عارفان فارسی زبان از کاربرد واژگان فارسی نیز ابایی ندارد. بدین جهت بسیاری از ابیاتش معجونی است از واژگان فارسی، ترکمنی که در عین لطافت و سلامت گاهی تند وکوبنده است. این جمع اضداد به راستی اگر معجزه نیست از سحر بالاتر است.
کلمات مختومقلی ساده، بی پیرایه، نجیب، باوقار و به دور از تکلف می باشد. این است که بعد از گذشت حدود ۲۹۰ سال حلاوت و شیرینی خاص خود را دارد.
در خاتمه لازم به یادآوری است که مختومقلی با توجه به بینش و بصیرت تحسین برانگیزی که داشته از آنچنان ظرفیت و پتانسیل جهانی برخوردار بوده و هست که جا دارد در صحنه های گوناگون هنر تئاتر- فیلم سینمایی و کلیه رسانه ها به معرض نمایش گذاشته شود.