زخمی کاری که هیولای قدرت و پول به جای گذاشت!

 

به قلم: ناصر سهرابی

پایگاه خبری نمانامه: اکنون که مجموعه نمایش‌خانگی زخم کاری به قسمت‌های پایانی نزدیک می‌شود شاید بهتر بتوان در مورد آن نوشت. از آغاز پخش این سریال نمایش خانگی حرف و حدیث‌های بسیاری پیرامون آن شکل گرفت و تحت تاثیر قرار داد. به هیچ وجه دوست ندارم سریال را با کتاب محمود حسینی‌زاد مقایسه کنم و یا مکبث شاهکار ویلیام شکسپیر را در مقابل این سریال قرار دهم.

محمدحسین مهدویان کارگردان با جسارتی است و این را در مجموع کارهایی که تا به حال جلوی دوربین برده نشان داده است. این کارگردان جوان و خوش ذوق علیرغم بهره بردن از امکانات لازم و فراهم برای تولید و پیشرفت در سینمای ایران ، خود نیز از هوش بالایی برخوردار است، مخاطب را به خوبی می‌شناسد و در تعریف درام جدیدش کوشیده تا مخاطب سختگیر را از زوایای جدیدی به چالش بکشد. او این بار به چالش فساد و قدرت ورود کرده و سعی می‌کند جامعه مصرف‌گرای مدرن را بدون هیچ فیلتری در معرض دید همگان قرار دهد. دنیای امروز حتی در سطح جهانی در بالاترین سطح مادی‌گرایی به سر می‌برد و این بر هیچکس پوشیده نیست.

انسان معاصر برای تجمل‌گرایی، کسب قدرت و پول از هیچ امری فروگذار نیست و در این مسیر همچون اهریمنی خونخوار برای قرار گرفتن در جایگاهی مطلوب تمام موانع را از بین می‌برد. «مالک» قهرمان «زخم‌کاری» با بازی متفاوت و چشمگیر  جواد عزتی به همراه «سمیرا» پارتنر خود با بازی خیره‌کننده  رعنا آزادی ور همچون  مکبث شکسپیر در کارزاری مرگبار جلوه جدیدی از انسان را بروز می‌دهد. او با گذشته‌ای نه چندان مطلوب و اندوهناک و مملو از تحقیر و عقده، با قرار‌گرفتن در بازی شطرنج قدرت خیلی با برنامه و سیستماتیک مهره‌های پیش‌رویش را یک به یک از میدان خارج می‌کند و در جایگاه رؤیاگونه خود قرار می‌گیرد. شاید در باطن همه ما شهوت قدرت و پول همچون اژدهایی خفته بیداد می‌کند و هر آن دنبال فرصتی برای خودنمایی هستیم. مالک آینه تمام نمای بشر خودخواه و مادی‌گرای جامعه امروز است که با افکار شیطانی مرزی برای تعریف نمی‌شناسد و حتی خانواده را در این راه قربانی می‌کند.  مهدویان با نگاه متمایز و ریزبین  فیلمسازی خود در به تصویر کشیدن این هیولا موفق نشان می‌دهد. جامعه سرمایه‌داری ادبیات زندگی را تغییر داده و بشر در بزنگاهی خطرناک برای عقب نماندن از این مهم دست به تجربه‌های متفاوتی می‌زند که شاید تراژدی هولناکی را رقم زند.
از نکات قابل توجه «زخم‌کاری» تیم  بازیگری آن است.  جواد عزتی در ارائه نقش مالک استانداردهای جدیدی در بازیگری را به تصویر کشیده و خیلی چشمگیر و درخشان نشان داده است. بدون هیچ تردیدی رعنا آزادی ور را باید برگ برنده این سریال بدانیم.  بازیگر کاربلدی که بعد از سالها تجربه در بهترین نقش کارنامه  هنری خود قرار گرفته و قدرتمندانه تمام نگاه‌ها را به سوی خود معطوف کرده است.  هانیه توسلی هم بعنوان فن فاتال ایرانی گزینه مناسبی نشان داده است.

نقش‌های تکمیل کننده مانند: کاظم هژیرآزاد، عباس جمشیدی، مه‌لقا باقری، الهه حصاری، سعید چنگیزیان، مهدی زمین‌پرداز و سیاوش طهمورث متفاوت‌ترین نقش‌هایشان را بازی کرده‌اند و تماشاگر نیز آن‌ها را می‌پسندد و در طول سریال همراهشان می‌شود. دو بازیگر جوان که قرار است بار دراماتیک سریال را بر دوش بکشند در نخستین تجربه بازیگری‌شان خوش آتیه نشان می‌دهند. در کل تیم بازیگری زنان در «زخم‌کاری» نسبت به قصه همذات پنداری بهتری با بیننده برقرار می‌کنند و خیلی تاثیرگذارتر از تیم مردان نشان داده‌اند.

«زخم‌کاری» در میان سریال‌های اخیر  نمایش خانگی یک سر و گردن بالاتر از بقیه است و مهدویان تمام قدرت و تجربه‌اش را به کار گرفته تا استانداردهای سریال‌سازی در  شبکه نمایش خانگی را تغییر دهد که در این راه موفق نشان داده است.

جدا از تمام حاشیه‌ها و سانسورهای بی‌رحمانه ساترا که در پخش این مجموعه خوش‌ساخت و پرتماشاگر اعمال شد، «زخم‌کاری» نشان داد محتوای غنی و ارزشمند با مخاطب بی‌حوصله و سخت‌گیر که بیماری کرونا تاب و تحمل او را از بین برده، ارتباط نزدیکی برقرار کرده و او را محکوم می‌کند که به تماشای آن بنشیند.

منبع: رسانه ستاره سینما