رونمایی از کتاب «شرح حق: تاریخ شفاهی حقوق»

از چپ، سیدحسن امین، گودرز افتخار جهرمی، سیدحسین صفایی، ۵ تیر ۱۴۰۱

نمانامه: تاریخ اساسا مکتوب و نوشتاری است به طوری که هر وقت پیشینه انسان را در سیاره زمین مطالعه می کنند، آن را به بخش پیش از اختراع خط و پس از اختراع خط تقسیم می کنند و بخش دوم را عصر تاریخی می نامند. اما با پیشرفت رسانه های صوتی و تصویری ما اکنون‌به عصر تاریخ شفاهی رسیده آیم. اخیرا هم در خانه اندیشمندان علوم انسانی، شبی را به تاریخ شفاهی اختصاص داده بودند.

پروفسور سیدحسن امین در حاشیه برگزاری رونمایی از کتاب «شرح حق: تاریخ شفاهی حقوق»، گفت: من به عنوان نویسنده کتاب نهصدصفحه ای « تاریخ حقوق‌ ایران» از این پروژه استقبال می کنم و از این که ثبت تاریخ شفاهی ایران به رشته حقوق هم تسری یافته است، حس خوبی دارم.
پروفسورامین، استاد ممتاز دانشگاه گلاسگو کلدونین در انگلستان است که سابقه تدریس در دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه های شرق و غرب از جمله چین و‌هند دارد و اینک نیز افزون بر داشتن پروانه وکالت در ایران و بریتانیا، استاد افتخاری بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری است.

این حقوقدان سرشناس کشور به مناسبت شب رونمایی از تاریخ شفاهی حقوق گفت :

من که خودم ۵۶ سال پیش وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شده ام، اکنون‌ تأسف می خورم که چرا روایتی شفاهی از زندگی استادان بزرگ خودم در دانشگاه تهران پنجاه و چندسال پیش ندارم، استادان خوبی مانند دکتر سیدحسن امامی، میرزا محمود شهابی خراسانی، آقا محمد سنگلجی، دکتر احمد متین دفتری، سیدمحمد مشکات، دکتر علی اصغر مهدوی، دکتر محمدعلی حکمت، دکتر محمد حسین علی آبادی، دکتر مصطفی مصباح زاده ، دکتر حسن افشار، دکتر حسن شهیدی، دکتر محمد شاهکار و …که هر کدام در رشته خود تکرار نشدند. همچنین ما در دوره کارآموزی قضایی در وزارت دادگستری، استادان مهمی داشتیم که ای کاش فیلم مستند آنان ساخته می شد یا دست کم تاریخ شفاهی عمرشان از زبان خودشان روایت می شد.

پروفسور امین افزود: اخذ و ثبت و نشر تاریخ شفاهی می تواند ، در کنار تاریخ مدون رسمی به کشف واقعیت ها کمک کند و بستری گسترده تر از بیانیه های و موضع گیری های فرمالیته برای بیان واقعیت آماده سازد. من در قبل از انقلاب بر کتابی که پروفسور آن لمبتون انگلیسی استاد دانشگاه اندن راجع به اصلاحات ارضی در ایران نوشته بود ، انتقادی کوتاه نوشتم که در مجله وحید چاپ‌ شد.انگا تصریح کردم که کمبود اصلی آن کتاب این بود که به آمار و ارقام دولت ایران و تبلیغات وزارتخانه ها اعتماد کرده، حال آن که آن امار پروپاگاندی بیش نیست.
در کتاب تاریخ شفاهی رونمایی شده، چهار عضو هیئت علمی جوان یعنی وحید اگاه، تهمورث بشیریه، محمد جلالی و امیرحسین سلیمیان با چهارتن از استادان پیشکسوت و تاثیرگذار علم حقوق که به سن هشتاد رسیده اند، به تفصیل مصاحبه کرده اند و هریک از این گفتگوها وارد بحث های متفاوتی از زندگی. شخصی، علمی و اجتماعی آنان شده است.
چهار استاد مصاحبه شده که خود آنان نیز در جلسه رونمایی در خانه اندیشمندان علوم انسانی حضور داشتند. عبارتند از:

استادان سید حسین صفایی، متولد ۱۳۱۲ قزوین،استاد حقوق خصوصی دانشگاه تهران

استاد سید محمد هاشمی، متولد ۱۳۱۹ قم. استاد حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی

محمدرضا ضیایی بیگدلی، متولد ۱۳۲۱ تهران، استاد حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی

گودرز افتخار جهرمی، متولد ۱۳۲۲ جهرم، رئیس دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و رئیس کانون وکلا و عضو سابق حقوقدان شورای نگهبان.