روز جهانی آگاهی از «اتیسم»

نمانامه: روز دوم آوریل مصادف با ١٣ فروردین «روز جهانی آگاهی از اتیسم» نامگذاری شده است. و امسال با شعار «آموزش با کیفیت و فراگیر برای همه» توسط سازمان بهداشت جهانی انتخاب گردید.

به گزارش روابط عمومی بنیاد امور بیماریهای خاص طی مصاحبه با دکتر امین رفیعی پور دکترای تخصصی روانشناسی سلامت و مشاور رئیس بنیاد امور بیماریهای خاص به این موضوع پرداخته شد. رفیعی پور درباره بیماری اتیسم گفت:

اتیسم یک اختلال عصبی رشدی است و فرد را با مشکلاتی در ارتباطات اجتماعی مواجه می کند. درست است که اتیسم اختلال جدیدی نیست اما چون بسیاری از افراد جامعه از این اختلال اطلاع کافی ندارند، برگزاری روز جهانی اتیسم موجب افزایش آگاهی و اهمیت آن در اجتماع می شود.

وی با اشاره به اینکه اتیسم یک اختلال ژنتیکی است، افزود: اتیسم اگر به موقع تشخیص داده شود، به طور موثر قابل درمان است. اما عدم آگاهی از آن، مشکلات عدیده ای را برای فرد دارای اختلال اتیسم و خانواده آنها به وجود می آورد. و شاید برخورد مردم با این موضوع عادی نباشد و متاسفانه چالش ها و نابرابری های جهانی را که مردم پس از همه گیری با آن مواجه هستند از جمله رفتار نابرابر، توزیع درآمد، سیستم بهداشتی ناکافی، مشکلات متعددی به وجود آورده است.

رفیعی پور در ادامه گفت: در سالهای اخیر به دلیل بحران بیماری کرونا و کاهش یا قطع ارائه خدمات اجتماعی بیش از گذشته این نابرابری آشکارتر و جدی تر شده است و ما باید در خصوص حقوق و رفاه اجتماعی افراد دارای معلولیت، از جمله افراد دارای اختلال اتیسم که از الزامات ساخت دنیایی بهتر است کوشا باشیم.

وی در خاتمه تاکید کرد: نیاز است نظام آموزشی فراگیر و برنامه های آموزشی مناسب ایجاد کنیم تا بر اساس آن دانش آموزان دارای اختلال اتیسم با مسیر آموزشی مناسب با شرایطشان دسترسی پیدا کنند. و همچنین امکانات فن آوری مناسب برای افراد مبتلا به اختلال اتیسم را توسعه داده تا بتوانند زندگی مستقلی در جامعه داشته باشند.