روایت «هناس» از پیچیدگی های زنانه!

نمانامه – «هناس» که ابتدا با نام «صورت فلکی» راهی جشنواره شد و به سیاق شب طلایی نام خود را به هناس تغییر داد، دومین همکاری مشترک حسین دارابی (کارگردان) و محمدرضا شفاه (تهیه کننده) است.

«هناس» در زبان کردی به معنای نفس است. به نظر می رسد دلالتی جدی در تغییر نام این فیلم وجود داشته چون شخصیت‌های اصلی فیلم با ریشه های کردی به زبان کردی هم مسلط هستند.

این فیلم اگرچه به نظر می رسد تجربه جدیدی از سازندگان آن است و هیچ شباهتی به آثار قبلی آنها مانند «دیدن این فیلم جرم است» و «مصلحت» ندارد با تعلیق و کشش هایی که دارد خود را از ژانر اجتماعی جدا کرده است.

«هناس» با زبانی لطیف، عاطفی و عاشقانه تلاش های زنی را به تصویر کشیده است گرفتار بحران که برای رهایی خانواده اش از تشویش و تلاطم‌ دست به هر کاری می زند. در این فیلم که به قلم احسان ثقفی و مهدیه عین‌الهی، به نگارش در آمده؛ مریلا زارعی و بهروز شعیبی نقش های مقابل هم را بازی می کنند و این همکاری پس از ۱۰ سال که در «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی کیا رخ داده بود فرصت قابل توجهی را برای دیده شدن این دو بازیگر ایجاد کرده است.

مریلا زارعی که با هناس پس از ۳ سال دوباره پایش به جشنواره رسیده توانایی های قابل توجهی را از خود در نمایش پیچیدگی های روحی و عاطفی زنانه این فیلم به نمایش گذاشته است. او پیش از این سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «زیر سقف دودی» پوران درخشنده و همچنین نامزدی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «دختر» رضا میرکریمی را هم در کارنامه دارد.

بهروز شعیبی هم که با کارنامه قابل قبول کارگردانی، همچنان در دنیای بازیگری قدم می زند، علاوه بر این حضور، فیلم «بدون قرار قبلی» را هم راهی جشنواره چهلم کرده است. وحید رهبانی، سیاوش طهمورث، سولماز غنی، امین میری، علیرضا نایینی در «هناس» آن‌ها را همراهی می‌کنند.

منبع: همشهری