رقابت ۱۵ سریال در شبکه نمایش خانگی

نمانامه: نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در سه شبکه نمایش خانگی نماوا، فیلیمو و فیلم نت مجموعه‌های «مهمونی»، «یاغی» و «آفتاب پرست» بیشترین میزان رضایت و محبوبیت را کسب کرده‌اند.

در حالی که میزان مخاطبان سینماها و سریال‌های تلویزیونی چندان رضایت‌بخش نیست، در شبکه نمایش خانگی رقابت سختی بین سریال‌ها در جریان است. ۱۵ سریال جدید در سه شبکه نمایش خانگی نماوا، فیلیمو و فیلم نت در حال عرضه و انتشار است که از میان آنها می‌توان به جیران، بی گناه، جادوگر، روزی روزگاری مریخ، آنتن، شبکه مخفی زنان، مهمونی، مریخ، نوبت لیلی، خون سرد، آفتاب پرست و پوست شیر اشاره کرد.

پخش سریال‌های ساخت ایران۳ و یاغی نیز به تازگی به پایان رسیده است.

در بین سریال‌های جدید فیلیمو، یاغی با ۹۳ درصد رضایت صدرنشین است و پس از آن جیران (۹۱ درصد)، ساخت ایران (۹۰ درصد)، بی گناه و جادوگر (۸۸ درصد) و روزی روزگاری مریخ (۸۵ درصد) در رده‌های بعدی قرار می گیرند.

در بین مجموعه‌های نماوا، مهمونی موفق به کسب رضایت ۹۳ درصدی شده است. نوبت لیلی (۸۹ درصد) و شبکه مخفی زنان و آنتن (۸۸ درصد) نیز جایگاه‌های بعدی را کسب کرده اند.

در پلتفرم فیلم‌نت نیز آفتاب پرست، پوست شیر و راز بقا هر سه رضایت ۹۶ درصدی داشته‌اند. خون سرد هم ۹۵ درصد رضایت مردمی را کسب کرده است.

از کمدی تا جنایی و اجتماعی

مهمونی مجموعه‌ای عروسکی و کمدی با اجرای ایرج طهماسب و با صداپیشگی هوتن شکیبا، کاظم سیاحی، سهیل مستجابیان، الی امامی، امیر ادیب و نازنین شعبانی، هنرمندی علی زرمهری، سهیل رهبر زارع، سارا صبری، بهادر مالکی و نازنین شعبانی، کارگردانی ایرج طهماسب و تهیه کنندگی حسن خدادادی محصول سال ۱۴۰۰ کشور ایران است.

سریال مهمونی برنامه ای گفت‌وگو محور است که در آن ایرج طهماسب به همراه عروسک های بامزه میزبان چهره های آشنای عرصه هنر و ورزش می‌شود. طهماسب چند دهه پس از موفقیت کلاه‌قرمزی به سراغ عروسک‌های جدید مثل بچه و پشه رفت و توانست نظر مثبت مخاطب کودک و بزرگسال را جلب کند.

مجموعه یاغی نیز روایتگر درامی پر فراز و نشیب از سفر یک قهرمان است که شخصیت های متنوعی از طبقات مختلف اجتماعی در مسیر با او همراه می شوند یا برایش مانع می تراشند. یاغی باید از مرز درد و خستگی عبور کند.

سریال یاغی به کارگردانی محمد کارت و به تهیه‌کنندگی سید مازیار هاشمی با بهره گیری از داستانی عاشقانه و قهرمانانی باورپذیر توانست مخاطبان زیادی را با خودش همراه کند.

در این سریال پارسا پیروزفر، علی شادمان، طناز طباطبایی، امیر جعفری، فرهاد اصلانی، نیکی کریمی، آبان عسکری، مهدی حسینی نیا، مه لقا باقری، عباس جمشیدی فر و جواد خواجوی به هنرمندی پرداخته‌اند. این سریال در قسمت پایانی حدود ۸۵ درصد رضایت کسب کرده که افت شدیدی را نسبت به آمار قسمت‌های  قبلی نشان می‌دهد.

آفتاب‌پرست ساخته برزو نیک‌نژاد داستان دو رفیق خفت‌گیر به نام‌های جمال و منوچ است که عشق لاتی و سطح یک شدن در خفت‌گیری را دارند اما از بی عرضه‌گی و بدشانسی گیر پلیس می‌افتند و به زندان می‌روند. جمال در زندان به همه می‌گوید که در سطح یک فقط پورشه‌سوار خفت کرده‌اند و به همین خاطر به جمال پورشه معروف می‌شود و…

پژمان جمشیدی، گوهر خیراندیش، باران کوثری و حمیدرضا آذرنگ در این سریال کمدی بازی کرده اند.

برزو نیک‌نژاد سریال‌هایی مثل دردسرهای عظیم و پنچری را در کارنامۀ خودش دارد. نویسندگی سریال را هم امیر برادران به عهده دارد که درخشان‌ترین اثرش فیلمنامۀ فیلم سینمایی هزارپا بوده است.

سریال خون سرد در ژانر جنایی، به کارگردانی امیرحسین ترابی و تهیه کنندگی بهمن کامیار، محصول سال ۱۴۰۱ است. خون سرد داستان فردی است که عاملین پرونده‌های زن آزاری را در دام انداخته و به مجازات می‌رساند. از بازیگران این سریال می‌توان به امیر آقایی، سارا بهرامی، شهرام حقیقت دوست، سارا رسول زاده، لیندا کیانی و نیما شعبان نژاد اشاره کرد. قسمت اول این سریال پلیسی در ۲۸ مرداد منتشر شد و هر هفته روزهای جمعه قسمت های جدید این مجموعه پخش می‌شود.

سریال پوست شیر در ژانر درام اجتماعی، به کارگردانی جمشید محمودی، تهیه کنندگی نوید محمودی و نویسندگی جمشید محمودی و رضا بهاروند، از محصولات جدید نمایش خانگی است. این سریال از ۳۰ شهریور در شبکه نمایش خانگی پخش شده است. شهاب حسینی، هادی حجازی فر، پانته آ بهرام، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی، پردیس احمدیه و بابک کریمی از بازیگران پوست شیر هستند. در خلاصه داستان این مجموعه آمده: نعیم که پانزده سال زندان را به عشق دیدن دخترش تاب آورده پس از رهایی، برای دیدار با او دچار بحرانی بزرگ می‌شود.

مهاجرت بازیگران به شبکه نمایش خانگی

اما نکته قابل تامل دیگر درباره شبکه نمایش خانگی توجه بیشتر فیلم سازان و بازیگران این رسانه جدید است به طوری که بسیاری از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون این روزها در سریال‌های نمایش خانگی مشغول فعالیت هستند و همین موضوع کار انتخاب بازیگر برای فیلمسازان و سریال‌سازان صداوسیما را دشوار کرده است.

سام درخشانی، ویشکا آسایش، امیرمهدی ژوله، رامین ناصرنصیر، فلامک جنیدی از بازیگران روزی روزگاری مریخ هستند. بهرام رادان، پریناز ایزدیار، مریلا زارعی، امیرحسین فتحی، امیر جعفری، رویا تیموریان، مهدی پاکدل و رعنا آزادی ور در سریال جیران نقش‌آفرینی می‌کنند.

در سریال بی‌گناه محسن کیایی، ویشکا آسایش، شبنم مقدمی، مهران احمدی، ماهور الوند، آتیلا پسیانی، نسرین نصرتی، مسعود رایگان، مهرانه مهین ترابی، رویا تیموریان حضور دارند.

شبکه مخفی زنان یک مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی محصول سال ۱۴۰۱ در ژانر درام تاریخی به کارگردانی افشین هاشمی و تهیه‌کنندگی محمدحسن شانه‌ساززاده است. از بازیگران اصلی سریال می‌توان به سیامک انصاری، مهدی هاشمی، لیلا حاتمی، شبنم مقدمی، باران کوثری، شقایق دهقان، امیرحسین رستمی و حمید فرخ‌نژاد اشاره کرد.