• تاریخ : پنج شنبه - ۹ - فروردین - ۱۴۰۳
  • ساعت :

    ذوب شده؛ کتابی از عباس معروفی

    عباس معروفی، نویسنده ای که با کتاب عمیق و ماندگار “سمفونی مردگان” به شهرت رسید و نشان داد در ابداع شیوه های تازه روایت تبحر بسیاری دارد، پس از شش سال سکوت در نشر کتاب تازه ای، به انتشار اولین داستان خود دست زده است. آخرین داستان‌ هایی که از او به چاپ رسید،  “‌دریاروندگان جزیره‌ ی آبی‌ تر‌” و ‌”فریدون سه پسر داشت‌” بود که اولی در ایران درآمد و دومی خارج از ایران.

    اما “ذوب شده” عنوان اولین داستان معرفی است که در پاییز ۱۳۶۲ به پایان رسیده و حالا پس از ۲۶ سال، درحالی که در نمایشگاه بین المللی کتاب ۸۸ رمان “پیکر فرهاد” او توقیف شد، توسط انتشارات ققنوس، زمستان ۸۸ به بازار آمد. 

    او در این کتاب خیال‌ ها و خاطره‌ های خود را از فضایی که آن را تجربه کرده و زیسته می ‌نویسد. کتاب داستان نویسنده ‌ای است که زیر بازجویی و شکنجه ناچار به قصه‌ پردازی می ‌شود و آنگاه در قصه ‌های خودش گم می‌ شود. 

    معروفی درباره این کتاب می‌ گوید:”نمی‌ دانم حالا باید خوشحال باشم یا غمگین که نخستین رمان من ۲۶ سال دیر به دست خوانندگانش می ‌رسد، جوان ۲۶ ساله‌ ای که هم ‌سن و سال‌ هایش را نمی ‌شناسد و نمی‌ داند کجا باید بایستد کنار متولدین پاییز ۶۲ یا متولدین پاییز ۸۸ واقعا نمی‌ دا نم. کدام؟”

    او بر این باور است که اگر این رمان در همان سال منتشر می‌ شد و نقد می‌ شد بر راه و کار ادبی او تأثیر می‌ گذاشته. «اما ما آدم‌هایی هستیم که زمان و مکانمان بر هم ریخته، نمی‌ دانیم کی، چرا کجاییم!»


    این کتاب به دلایل شخصی نویسنده که هم ‌اکنون در آلمان به سر می‌ برد، با این تأخیر زمانی به دست ناشر سپرده شده و از آنجایی که نام کتاب “طبل بزرگ زیر پای چپ” بود و براساس آن فیلمنامه ‌ای نوشته شد نام کتاب به “ذوب شده” تغییر یافت.

    ارسال دیدگاه

    در انتظار بررسی : 0

    ارسال دیدگاه

    ×

    از ارسال دیدگاه مطمئن هستید؟

    قوانین ارسال دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.