دو فیلم خوب و شش فیلم متوسط بر پرده سینماها!

جبار آذین منتقد و مدرس سینما

فیلم های “شکستن همزمان بیست استخوان” ساخته برادران محمودی، “مردی بدون سایه” به کارگردانی علیرضا رییسیان، چاقی، کار راما قویدل: این فیلم پس از سالها کار تدوین وکارگردانی در تلویزیون، نخستین ساخته سینمایی راما قویدل است که بعد از پنج سال توقف و لحاظ اصلاحات به نمایش درآمده است.

چاقی از بازیها، فیلمنامه وکارگردانی لاغر رنج می برد و به عنوان یک فیلم سینمایی به سختی سرپا ایستاده است!کروکدیل، ساخته مسعود تکاور، یک فیلم حادثه ای به نسبت جمع و جور و داستان زیاده خواهی چند جوان برای رسیدن به همه چیزاست، روسی به کارگردانی امیرحسین ثقفی، یک تراژدی عاشقانه سطحی در بستر مناسبات اجتماعی است. شاه کش، دومین تجربه سینمایی وحید امیرخانی، فیلمی کوچک و در مسیر کارآموزی سینمایی کارگردان آن است.

کلوپ همسران، ساخته مهدی صباغزاده، یک کمدی سرگرم کننده متوسط ومعمولی است. صباغزاده این بار و با این فیلم، بیش ازگذشته به گیشه توجه داشته است و فیلم برمودا کار رهبرقنبری، اثری اجتماعی با ساختار و محتوایی متوسط است که به جمع دیگر فیلم های بازارمکاره و نابسامان اکران سینما پیوسته اند.

اثر تماشایی برادران محمودی، مانند دیگر آثارآنها از منظر ساختارهنری و سینمایی و مضمون و پرداخت و همسویی فرم ومحتوا، کاری متفاوت و نمایشگر تداوم کوشش این دو برادر برای دستیابی به زبان و بیان غیر کلیشه ای در داستانگویی و فیلمسازی درسینما است. شکستن همزمان بیست استخوان، یک درام خوش ساخت قوی، جذاب و تاثیرگذار انسانی و اجتماعی است. بررسی نقش، جایگاه و سهم تعیین کننده انسانها در موقعیت های مختلف، مضمون اصلی داستان پرکشش فیلم محمودیها است. نگاه خوب، نگارش و ترسیم درست و دقیق موقعیت ها، داستانسازی، شخصیت پردازی های باورپذیر و ایجاد فرازو فرودها و کشمکش ها و تعلیق های دراماتیک، از استحکام و چینش ظریف و فکرشده عناصر یک فیلمنامه خوب روایت دارند.

مهاجرت فاروق، بدون مادر که دارای مقام و ارزش وجایگاه شاخص در زندگی فاروق وعظیم است، موقعیتی را رقم می زند تا به ناچار،عظیم، مادر را نزد خود ببرد. اقدام محترم و ارزشمند او با همزاد پنداری مثبت تماشاگر روبرو می شود، اما بیماری های مادر و عظیم و مشکلات معالجه مادر، عظیم را درموقعیت جدید و دشوار دیگر قرار می دهد.

رودررویی دوبرادر و تصمیم فاروق، موقعیت تازه ای است که مخاطب را باخودهمراه می کند.فیلم انسان مدار وخوش پرداخت و با محتوا و استاندارد سینمایی شکستن همزمان بیست استخوان با نوشتار و کارگردانی حرفه ای و بازیهای خوب بازیگران نقش های اصلی، از این فیلم،ا ثری قابل احترام، جذاب و به یادماندنی ساخته است. فیلم مردی بدون سایه کار جدیدعلیرضا رییسیان درادامه مضمون و محتوا و ساختار سینمایی دواثر پیشین او، چهل سالگی و دوران عاشقی، به نمایش و بازنمایی سینمایی مناسبات همسران می پردازد. درگیریهای مستندساز داستان مردی بدون سایه، بیکاری و گرفتارشدنش درفضای پولشویی و کشمکش های زناشویی، موقعیت های مختلف داستان فیلم اند که چندان عمیق و تحلیلی و تاثیرگذار پرداخت نشده اند. فیلم رئیسیان می توانست درصورت توجه و پژوهش بیشتر و کارگردانی آگاهانه و وفادارانه به گونه های سینمایی خانوادگی، اجتماعی و روانکاوانه، تبدیل به یکی از آثار مرتبط با آنهاباشد. ولی سطحی نگری، مانع این رخداد شده است. گرچه مردی بدون سایه فیلم بدی نیست و امتیازهایی درکارگردانی وبازیها دارد. اما اثری متمایز و ممتاز درسینما نیست. شلوغی بازار مکاره اکران و تلاش فیلمسازان برای رساندن خود به گیشه همچنان ادامه دارد!