دومین جشنواره فیلم کُردی استانبول آغاز به کار کرد

نمانامه: با اکران فیلم «کُردهای ایزدی» به کارگردانی «آماسی مارتیروسیان» محصول سال ۱۹۳۳ در شوروی و با نمایش آثاری از کارگردانان کُرد و ایرانی؛ دومین دوره جشنواره فیلم کُردی «استانبول» در کشور ترکیه افتتاح می‌‌‌شود.
به گزارش رسیده، دومین دوره جشنواره فیلم کُردی «استانبول» İstanbul با حمایت «مجموعه سینمای بین‌النهرین» و با مدیریت مشترک «تانر تان» و «آدار تاش»، با اکران فیلم «کُردهای ایزدی»به کارگردانی «آماسی مارتیروسیان» محصول سال ۱۹۳۳ در شوروی و با نمایش ۳۰ آثر از کارگردانان کُرد و ایرانی و با تمرکز بر سینمای کُردی در شهر استانبول در کشور ترکیه برگزار می‌‌‌شود.

در بیانیه مطبوعات کمیته جشنواره فیلم کُردی «استانبول» آمده است:

اهمیت و معنای هنر؛ به‌ویژه، هنر سینما و هنرهای تجسمی در روزگار ما به‌خوبی شناخته شده است. مردم جهان، بیش از صد سال است که نام و هویت خود را از طریق سینما در جهان، شکل می‌دهند، اما کردها و جوامعی مانند کردها با موانع زیادی روبرو هستند و پیشرفت سینمای کُردی مانع از پیشرفت مردم کُرد شده است و این وضعیت، هنوز هم به طرق مختلف ادامه دارد و این با فرهنگ و هنر آن در تضاد است. سینمای کُردی از سیاست‌های همسان‌سازی گرفته تا فرصت‌های مادی و معنوی؛ همواره با مشکلات و موانعی روبرو بوده است. این وضعیت اسفیار، هنوز با بابرخوردها و موانع متعددی ادامه دارد. ما به‌عنوان کمیته برگزاری این جشنواره، از این وضعیت آگاه هستیم و بر این اساس، می‌خواهیم دومین جشنواره فیلم کُردی «استانبول» را برگزار کنیم. مردم کُرد از هر نظر و با فرهنگ و هنر خود، در یک مبارزه ملی هستند. امید ما این است که ما نیز، چراغ راه این کار مهم و سترگ باشیم.

در ادامه این بیانیه آمده است:

بر این اساس؛ در سال ۲۰۱۹ جشنواره فیلم کُردی «استانبول» را برای اولین بار با کمک «مجموعه سینمای بین‌النهرین» به صورت آنلاین برگزار کردیم. قبل از نخستین دوره جشنواره، متوجه شدیم که سینماگران کُرد در ترکیه نمی‌توانند به‌راحتی فیلم‌های خود را در سالن سینما اکران کنند. حتی اگر فیلم‌هایشان هم به نمایش در می‌آمد، به ناچار سانسور می‌شدند. الان هم به طور قطع و یقین، نمی‌توان گفت که فیلم‌های کُردی رنگ سالن سینما را به روی خود می‌بینند و واقعاً مکانیسم‌های سانسور و ممنوعیت برای آنها در انواع مختلف وجود دارند. این موضوع و مشکل، همچنان ادامه دارد. بنابراین از طریق این جشنواره، می‌خواهیم سانسور، موانع و محدودیت‌های اعمال شده بر سینمای کُردی را برداریم و تا زمانی که بتوانیم از آن خلاص شویم، به این راه خود ادامه می‌دهیم. علاوه بر این، ما می‌خواهیم این جشنواره، محلی برای سینماگران کُرد باشد تا بتوانند فیلم‌های خود را به نمایش بگذارند و محصولات خود را به مخاطبان و سینمادوستان کُرد و همه علاقمندان به سینما عرضه کنند. اگرچه این اولین هدف ماست، اما می‌خواهیم کردها در سینمای جهان، نماینده‌های خوب و شایسته‌ای داشته باشند و بین سینمای کُردی و سینمای جهان رابطه خوب و قابل قبولی برقرار باشد.

در بخش دیگری از این متن آمده است:

پس از سال ۲۰۱۹ به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا که وضعیت اضطراری را در جهان ایجاد کرد، ما نتوانستیم جشنواره خود را به صورت فیزیکی برگزار کنیم. امروز با جشن گرفتن جشنواره سال ۲۰۱۹، می‌خواهیم دومین دوره جشنواره خود را در روزهای ۴ تا ۹ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ (۲۴ تا ۲۹ مارس ۲۰۲۲) برگزار کنیم. نزدیک به پنج ماه، از شروع به کار این جشنواره می‌گذرد. در انتخاب فیلم‌ها به عنوان کمیته جشنواره، معیارهایی را تعیین کردیم. فیلم‌هایی که در چارچوب ارزش‌های انسانی، طبیعی و دموکراتیک فیلم‌برداری شده‌اند، عموماً انتخاب شدند. البته همه محصولات ارسال شده برای ما حائز اهیمت هستند و از همه کارگردان‌هایی که فیلم‌های خود را برای ما ارسال کردند تشکر می‌کنیم.

در بخش پایانی بیانیه مطبوعات کمیته جشنواره فیلم کُردی «استانبول» آمده است:

۳۰ اثر در قالب فیلم‌های بلند سینمایی، فیلم مستند و فیلم کوتاه، در دومین دوره جشنواره فیلم کُردی «استانبول» اکران می‌شوند. این آثار سینمایی از سراسر کردستان و بسیاری از کشورهای دیگر جهان که کردها در آنجا ساکن هستند و زندگی می‌کنند، به دبیرخانه جشنواره ارسال شده‌اند و بیشتر آنها با حضور کارگردان‌ها‌یشان در جشنواره اکران می‌شود. همچنین فیلم «کُردهای ایزدی» Êzidî Kurds که توسط «آماسی مارتیروسیان» در سال ۱۹۳۳ در ارمنستان شوروی فیلمبرداری شده است و تاکنون در ترکیه و کردستان اکران نشده است، فیلم افتتاحیه جشنواره ما خواهد بود. با این فیلم، قصد داریم نگاهی به تجربه کردها در تاریخ سینما داشته باشیم و نگاهی به تاریخ نانوشته آن بیندازیم. در شب افتتاحییه، کنسرت موسیقی نیز برگزار می‌شود. میزگردی درباره سینمای کُرد از دیگر برنامه‌های این رویداد هنری است که در آن، سینماگران کُرد درباره سینمای کُردی و مشکلات آن، به بحث و تبادل‌نظر می‌پردازند تا در حوزه‌های مختلف سینما، مشکلات خود را مطرح کنند و ایده‌های خود را توسعه دهند. ما به عنوان کمیته جشنواره فیلم کُردی «استانبول» در روزهای ۲۴ تا ۲۹ مارس ۲۰۲۲ منتظر همه سینماگران، سینمادوستان و مردم هستیم.