در ساخت”موسی”،نگاه،سرمایه و کارگردان مهم اند!

به قلم: جبار آذین

پایگاه خبری نمانامه: تولید مجموعه عظیم دینی،تاریخی و اجتماعی حضرت موسی”ع” با درگذشت “فرج الله سلحشور” و ادامه بیماری “جمال شورجه” به “ابراهیم حاتمی کیا” رسید. آنچه کارگردانهای یادشده رادریک جهت قرارمی دهد، تعلقات و باورهای دینی ومذهبی آن ها است. دست بر قضا آنچه هم آن هارا از یکدیگر متمایز می کند، نوع نگاه، باور،اعتقاد و دیدگاه های دینی و مذهبی آنها است. به دلیل خاص بودن نگاه مرحوم فرج الله سلحشور،باتوجه به تعصباتش به دین ومذهب و موسی،چنانچه موسای نبی توسط او ساخته می شد، به طور قطع باموسای دو سینماگر دیگر تفاوتهایی داشت.

شورجه،چون نگاهی باورمند،اما معتدل و منطقی و حساس به دین و مذهب دارد، موسایی فراگیرتر می ساخت.حاتمی کیا با عنایت به پیشینه و باور داشتهایش،شاید یک موسای جهانی زمینی و آسمانی بسازد. بدیهی اینکه کارگردان های مذکور از منظر دانش و تجربه سینمایی و دینی دریک سطح نیستند وموسای حاتمی کیا از نظر ساختار هنری و سینمایی می تواندقوی ترباشد. بااینهمه،بایدبه یادداشت که جهانیان، باورمندان و حتاضدمذهبی هادرباره موسی،داستان ها نوشته و فیلم هاوسریال های مختلف ساخته اند که هر کدام با دیگری تفاوت های اساسی دارند. ازهمین رو موسای حاتمی کیا و ایران هم می تواندبا بقیه متفاوت باشد. تجربه ساخت فیلم محمد”ص” توسط مجیدمجیدی را که به یاد دارید! در همین ارتباط چند نکته حائز اهمیت است. گرچه موسای حاتمی کیا، شمایل قرآنی خواهد داشت، ولی از آنجا که حضرت موسی، دارای شخصیتی ویژه با ابعاد مختلف است، این نکته مهم خواهد بود که حاتمی کیا روی کدام ویژگی ها و خصلت های او تکیه خواهدکرد؛ ایمانی، روحانی، اجتماعی، سیاسی، مبارزاتی و یا…

خارجی ها،عمدتا روی جنبه های قدرت نمایی، کشورگشایی و رسیدن موساییان به سرزمین موعود و تشکیل کشورجدید!مانورداده اند.اکنون بایددید موسای ابراهیم حاتمی کیا، چگونه موسایی خواهدبود؛سیاسی جناحی، جهانی،ایرانی،مصری،عرفانی،مبارزه گر و… درهمین راستا، بسیارمهم است که کارگردان، سرمایه گذار و تهیه کننده و حامیان مالی و معنوی موسای پیامبر چه کسانی باشند و با چه اهدافی در این اقدام ملی و دینی،مشارکت کنند. در هر حال باید منتظر ماند و دید.