خورشید، آن شب و دشت خاموش ، سه فیلم ایرانی در راه گلدن گلوب

پایگاه خبری نمانامه: انجمن مطبوعات خارجی هالیوود فهرست فیلم های ارسالی از سوی کشورها برای شرکت در شاخه بهترین فیلم خارجی زبان هفتاد و هشتمین دوره این جوایز سینمایی را اعلام کرد و سینمای ایران با سه فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی، «دشت خاموش» از احمد بهرامی و «آن شب» به کارگردانی کوروش اهری در این جوایز حاضر خواهد بود.

 

 

آثار سینمایی برای واجد شرایط شناخته شدن برای رقابت در این شاخه از جوایز گلدن گلوب باید حداقل دارای ۵۱ درصد دیالوگ غیرانگلیسی باشند و آثار مستند و انیمیشن نیز بر خلاف جوایز اسکار، نمی توانند در این شاخه رقابت کنند.

به صورت معمول فیلم ها باید در ۱۵ ماه گذشته در کشور مبدا اکران سینمایی شده باشند اما امسال در سایه بحران جهانی کرونا تغییراتی در این باره اعمال شده است و بر این اساس فیلم ها در صورت اکران در هر کشوری (بدون محدویت به کشور مبدا) و در هر قالبی (سینما، سامانه های نمایش آنلاین، تلویزیون) واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان جوایز گلدن گلوب هستند و باید در فاصله زمانی ۱ اکتبر ۲۰۱۹ تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ (۹ مهر ۱۳۹۸ تا ۱۰ اسفند ۱۳۹۹) در یکی از این قالب ها اکران شده باشند.

همچنین بر خلاف جوایز سینمایی اسکار، تعداد نمایندگان کشورها به یک فیلم محدود نیست و کشورها می توانند بیش از یک فیلم را به عنوان نماینده خود در این جوایز به انجمن مطبوعات خارجی هالیوود معرفی کنند.

امسال رکورد ۱۳۸ فیلم از ۷۷ کشور واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم خارجی (غیر انگلیسی زبان) جوایز گلدن گلوب شناخته شده اند که از میان آنها زنان در ۳۶ فیلم کارگردانی یا کارگردانی مشترک را بر عهه داشته اند.

سینمای ایران نیز امسال سه فیلم «خورشید»، «دشت خاموش» و «آن شب» را برای رقابت در این جوایز برگزیده است که فیلم «آن شب» به عنوان محصول مشترک ایران و آمریکا در این رویداد حاضر خواهد بود

نامزدهای نهایی هفتاد و هشتمین دوره جوایز سینمایی گلدن گلوب روز سوم فوریه (۱۵ بهمن) اعلام خواهد شد و قرار است مراسم اعطای جوایز نیز روز ۲۸ فوریه (۱۰ اسفند) برگزار شود.