خاچیکیان بزرگ و سینمای ره گم کرده پلیسی ایران!

به قلم: جبار آذین

پایگاه خبری نمانامه: هفته نیروی انتظامی است وسی ام مهرماه، نوزدهمین سال کوچ آسمانی زنده یاد “استاد سامویل خاچیکیان” سینماگر نامدار و کارگردان آثار برتر جنایی پلیسی ایران. گرچه در سینما و تلویزیون ایران، طی دهه های مختلف، چندین فیلم و سریال پلیسی ساخته شده است، ولی به جز تعدادی اندک، اغلب آنها محصول کپی سازی و گرته برداری از روی آثار خارجی و هالیوودی و حاصل ذوق آزمایی و تجربه گرایی سازندگان آن بوده اند. با آنکه آثار جنایی پلیسی خاچیکیان بزرگ هم از سینمای جنایی آمریکا و هیچکاک متاثر بوده است،اما این تاثیرپذیری به معنای تقلید و کپی ساز نبوده است، چرا که او با استفاده از دانش و تکنیک سینمای جهان با یاری خلاقیت های خود به ارتقای تخصص و نگره سینمایی اش افزوده و فیلم های جنایی پلیسی “ایرانی” ساخته است. فیلم هایی کم نظیر، نمونه و شاخص که بر تارک سینمای ایران می درخشند. خاچیکیان زاده بیست و نهم مهر هزار و سیصد و هشت، کارگردان، تدوینگر، نویسنده و آهنگساز فیلم و تهیه کننده سینمای ایران بود و او را استاد دلهره و وحشت و هیچکاک سینمای ایران نامیده اند.

او ازسال سی و دو تا هفتاد و دو در سینمای ایران فعال بود و برای فیلم “شب نشینی در جهنم” نامزد دریافت جایزه خرس طلایی از جشنواره برلین شد و جوایزی از جشنواره بین المللی فیلم تاشکند و جشنواره”گلریزان”دریافت کرد. فیلمهای ضربت و عقاب ها از ساخته های او در زمان اکران، پر فروشترین فیلمها بودند. خاچیکیان، نه نمایشنامه نوشت که با کارگردانی خود، آنها را در ایران و برخی کشورها به اجرا درآورد. زنده یاد خاچیکیان چهل و دو فیلم ساخت و فیلمهای مانا و برتر جنایی او عبارت انداز:

“فریاد نیمه شب ،”یک قدم تامرگ”،”دلهره”،”ضربت”،”سرسام” و “عصیان”.عده ای ازسینماگران مطرح سینمای ایران از شاگردان استادخاچیکیان هستند. زنده یادخاچیکیان سال هشتاددرحال تولیدفیلم “شک”بود که اجل مهلتش نداد و به مهاجران آسمانی پیوست.روحش شاد،یادش گرامی وراهش پررهرو.