حکایت های کمال؛ نوستالژی شیرین دوران کودکی!

به قلم: جبار آذین منتقد و مدرس سینما

پس ازسالها ودرامتداد نگارش و تصویرسازی تلویزیونی خاطرات تلخ و شیرین دوران پر جنب و جوش کودکی “هوشنگ مرادی کرمانی” در قالب “قصه های مجید” به کارگردانی خوب “کیومرث پوراحمد” و بازی به یاد ماندنی “مهدی باقربیگی” در نقش مجید، این روزها ازشبکه دو سیما که معمولا سریال های آن چنگی به دل نمی زند، شاهد پخش یک قصه های مجید دیگر، به نام “حکایت های کمال” ازهمان جنس و آب و رنگ به قلم “محمد میرکیانی” و کارگردانی “قدرت الله صلح میرزایی” هستیم. سریال حکایت های کمال، یک اقتباس ادبی است که براساس صد و پنجاه داستان از رمان حکایتهای کمال اثر میرکیانی ساخته شده است و آنچه درحال پخش است، فصل نخست آن در سی و یک قسمت است. فیلمنامه نویسان و کارگردان این سریال کوشیده اند، باوفاداری به اصل و مضامین رمان، سریال خود را تولیدکنند. سریالی که قسمت های آغازین آن، گرچه مخاطب را چندان جذب و با خود همراه وهمدل نمی کرد، ولی در ادامه و باور پذیر شدن شخصیتها وجا افتادن بازیها ، اکنون از معدود سریال های پربیننده تلویزیون است. سریال حکایت های کمال با محوریت سرگذشت “کمال” راوی ماجراهای نوجوانی به نام کمال و زندگی او در میان یک خانواده زحمتکش کوچ داده شده روستایی به شهر و خاطرات مدرسه و کوچه و بازار او است.

پردازش واقع نمای ماجراها و کاراکترها و توصیف تصویری فضا ها ومکان ها، روایت در کل پذیرفتنی مناسبات اجتماعی و خانوادگی و تحصیلی برهه ای از دوران رژیم پهلوی در داستان وهمچنین ایجاد بسترهای مناسب تصویری منطبق با روایتهای مختلف حکایت های کمال و همکاری گروهی از بازیگران کار بلد و بازی های خوب آن ها و هدایت و کارگردانی صلح میرزایی، ازاین سریال، اثری شیرین و دلنشین ساخته است. بازی دیدنی محمدرضا شیرخانلو در این سریال که استعداد اورا به عنوان یک بازیگر نوجوان نورسیده، عیان می کند، همچنین بازیهای شهره لرستانی، محمود پاک نیت، حمید ابراهیمی ، گیلا شعبانپور و.. در کنار فیلمنامه پرداخت شده و کارگردانی رو به تکامل صلح میرزایی؛ موسیقی و آوای مناسب و تصویرسازی های تلویزیونی متناسب با مضامین و رخدادهای سریال و واقعیتهای اجتماعی مقطع تاریخی روایت حکایتهای کمال، ازجمله امتیازهای این سریال اجتماعی و خانوادگی و تاریخی است. حکایتهای کمال، گرچه در نوشتار و ساختارهنری، به قوت و پختگی قصه های مجید نیست، ولی نشانگر توانایی ها و قابلیتهای قابل توجه نویسنده و کارگردان و بازیگران وعوامل آن است.