حواشی دیوارنگاره میدان ولیعصر با محوریت زن

نمانامه: تصویر دیواره‌نگار میدان ولیعصر که در آن چهره‌ی جمعی از زنان ایرانی به چشم می‌خورد در فضای مجازی حواشی زیادی ایجاد کرد. صبح روز گذشته دیوارنگاره بانوان مفاخر ایران رونمایی شد که این دیوارنگاره جدید بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

دیوارنگاره بانوان مفاخر ایران در ضلع شمال غربی میدان ولیعصر تهران نصب شده و تصویر جمعی از بانوان ایرانی که خوش درخشیدند به نمایش گذاشته شده است. در میان این تصاویر چهره‌هایی همچون سیمین دانشور، پروین اعتصامی، فاطمه معتمدآریا، مریلا زارعی، پروانه کاظمی، مینو محرز، توران میرهادی، ایران درودی، مریم میرزاخانی، فروغ فرخزاد، ژاله علو و… در این دیوار نگاره تصاویرشان دیده می‌شود که تصویر برخی از نمایندگان مجلس همچون فاطمه رهبر نیز وجود دارد.

برخی کاربران می‌گویند تا پیش از این فقط نقش مادری برای زنان به رسمیت شناخته می‌شد، اما حالا تصویر مفاخر زن بر دیوار شهر نصب می‌شود و این در حالی‌ است که پیشتر در دیوارنگاره‌های میدان ولی عصر تصاویر زنان سانسور می‌شد.

کاربرانی هم عنوان می‌کنند آیا صلاحیت این زنان از سوی نظام تائید شده که تصویرشان بر دیوار شهر نصب شده؟

علاوه بر واکنش گسترده کاربران، تعدادی از چهره‌هایی که تصویرشان در این دیواره‌نگاره وجود دارد به این موضوع اعتراض کردند. پروانه کاظمی، کوهنورد ایرانی فاتح اورست در واکنش به انتشار تصویرش در دیوارنگاره میدان ولیعصر گفت: “فقط برای سوءاستفاده، نام و تصویر ما زنان ایران استفاده می‌شود!”

فاطمه معتمدآریا نیز با انتشار ویدئویی اعتراض شدید خود را به این اقدام مطرح کرد. مرضیه برومند هم نسبت به این موضوع معترض و خواستار حذف عکس خود شد.