هفتمین حضور گلشیفته فراهانی در جشنواره کن

نمانامه: در کنار جمع ستاره‌های «برادران لیلا» و سازندگان «عنکبوت مقدس»، گلشیفته فراهانی یکی دیگر از ایرانیانی است که امسال با فیلم تازه‌اش در جشنواره کن و بخش مسابقه حضور دارد، او با فیلم «برادر و خواهر» ساخته ارنو دپلشن فیلمساز مشهور فرانسوی به کن امسال می‌آید. فیلمسازی که آثاری مانند «روزهای طلایی من» و «اشباح اسماعیل» شهرتی جهانی دارد و برای فیلم «روزهای طلایی» برنده جایزه بهترین کارگردان جوایز سزار و لومیر شده است.
.
«برادر و خواهر» که در فرانسه ساخته شده، مثل بیشتر آثار دپلشن مضمون خانواده را در مرکز اثر خود قرار داده و علاوه بر گلشیفته، ماریون کوتیار و ملویل پوپو در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. این فیلم روایت یک خواهر و برادر به نام آلیس (ماریون کوتیار) و لوئیس (ملویل پوپو) است که در آستانه ۵۰ سالگی بعد از فوت والدینشان، مجبور می‌شوند بعد از ۲۰ سال دوباره با هم دیدار کنند. آلیس یک بازیگر است و لوئیس یک معلم و شاعر است.
.
این هفتمین حضور فیلم‌های گلشیفته فراهانی در جشنواره کن است. او در زمان فعالیت در ایران با فیلم «دوفرشته» محمد حقیقت در بخش هفته منتقدان، و با حضور در فیلم کوتاه عباس کیارستمی («رومئو کجاست») در مجموعه فیلم «هرکس سینمای خودش» در این جشنواره حضور داشت. بعد از مهاجرتش با « سرزمین شیرین فلفلی من» (۲۰۱۳) ساخته هنر سلیم در بخش نوعی نگاه، با «دو دوست» (۲۰۱۵) ساخته لویی گرل که در بخش هفته منتقدان و با «پترسون» (۲۰۱۶) ساخته جیم جارموش و «دختران خورشید» ساخته اوا هوسون در بخش مسابقه اصلی مسابقه حاضر بود.
.
دپلشن با اینکه فیلمساز فرانسوی بسیار تحسین شده‌ای است و آثارش در این سالها همیشه در بین برترین آثار فرانسوی قرن ۲۱ بوده، اما هنوز نتوانسته نخل طلا را به خانه ببرد، حالا باید دید آیا با «برادر و خواهر» این طلسم شکسته خواهد شد یا نه؟