حذف فیلم سینمایی «لامینور» از اکران نوروزی

نمانامه: وزارت ارشاد دیروز اعلام کرد که فیلم سینمایی لامینور ساخته داریوش مهرجویی در اکران نوروزی نخواهد بود. محمدرضا فرجی، مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی گفته که فیلم لامینور از نظر سازمان سینمایی مانعی برای دریافت مجوز ندارد. آقای فرجی گفت: این فیلم پروانه نمایش خود را دو سال گذشته دریافت کرده و الان اعتبار آن پروانه منقضی شده است.

او همچنین گفت: این فیلم در اکران نوروزی نیست و بزودی با تعامل تهیه کننده پروانه نمایش فیلم صادر می‌شود.

رضا درمیشیان، تهیه کننده فیلم لامینور در توییتر نوشت: ” برخلاف‌ اظهارات نادرست درخصوص عدم درخواست تمدیدپروانه نمایش لامینور این‌درخواست ازسه ماه پیش به سازمان سینمایی ارائه شده وهیچگونه تاخیری صورت نگرفته.”

او در ادامه گفت: “باتوجه به سه بار بازبینی مجدد فیلم دریک هفته اخیروبازبینی فیلم توسط جناب وزیر و ریاست سازمان سینمایی درانتظارتمدیدپروانه نمایشیم.”

حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفته که فیلم‌هایی مانند لامینور و علفزار که برای اکران نوروز انتخاب نشده‌اند مشکلی برای دریافت پروانه نمایش ندارند فقط برای اکران در این مقطع انتخاب نشده‌اند.

در حالی که مسئولان سینمایی دولت ابراهیم رئیسی مدام تاکید می‌کنند برای صدور مجوز نمایش فیلم‌ها سختگیری نمی‌کنند، این چندمین بار است که سینماگران از “بازبینی” فیلم‌هایی خبر می‌دهند که در دولت قبل مجوز نمایش گرفته بودند.

مجموعه اتفاق‌هایی که برای «لامینور» رخ داده است، یادآور ماجراهای مشابهی است که به توقیف فیلم “سنتوری” دیگر فیلم داریوش مهرجویی منتهی شد. آن فیلم بعد از نمایش در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و دریافت دو جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد و سیمرغ فیلم برگزیده تماشاگران و دریافت پروانه نمایش قرار بود از اوایل تابستان سال ۸۶ اکران شود. اما در آخرین لحظه اکرانش به تعویق افتاد