جنگ جهانی سوم از ۲۶ فروردین اکران می شود

نمانامه: پس از قاچاق آخرین ساخته هومن سیدی، تصور بر این بود که این فیلم نیز به‌مانند برخی دیگر از آثاری که قربانی قاچاق شده بودند، هرگز رنگ پرده را به خود نخواهد دید. در همان نخستین دقایق قاچاق این فیلم، با طرح پیشنهاد اکران فوری این فیلم، عنوان کرد که نباید اجازه سوخت شدن این تولید سینمایی که نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۳ بود و چندین جایزه بین‌المللی را از آن خود کرد را داد.

شورای صنفی نمایش، در یک اقدام به‌موقع، با تشکیل جلسه اضطراری، مصوب کرد که فیلم جنگ جهانی سوم، از ۲۶ فروردین به روی پرده برود. فیلم هومن سیدی قرار است در گروه آزاد نمایش داده شود.

این اتفاق از آن جهت قابل تحسین است که به قاچاقچیان اجازه نداد تا به اهداف غایی خود برسند. یکی از این اهداف، دور نگه‌داشتن همیشگی این فیلم از پرده سینما بود که حالا با تدبیر شورای صنفی نمایش، این دسیسه، باطل شد.

حالا و با این اقدام، جنگ جهانی سوم، مهم‌ترین فیلمی است که در اکران عیدفطر نمایش داده می‌شود و انتظار بالایی از آن جهت توفیق در گیشه می‌رود.

جنگ جهانی سوم در هفتادونهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، برنده دو جایزه بخش افق‌ها شد. فیلم تاکنون در چند جشنواره ازجمله توکیو، واشنگتن، استکهلم و این روزها، استانبول نمایش داده و موفق شده است تا افتخارات و جوایزی را به دست بیاورد.

این فیلم داستان کارگر روزمزد میانسالی به نام شکیب است که همسر و پسرش را سال‌های پیش در یک زلزله از دست داده و تاکنون با این امر کنار نیامده است. او طی چند سال گذشته، با یک زن ناشنوای جوان به نام لادن رابطه برقرار کرده‌ است. محل ساخت‌وسازی که او امروز در آن کار می‌کند، معلوم می‌شود که صحنه فیلمی درباره جنایات آدولف هیتلر در طول جنگ جهانی دوم است. شکیب به دلیل شباهتش به هیتلر، به عنوان جایگزین بازیگر قبلی انتخاب می‌شود و خانه بزرگی به او داده می‌شود و لادن با متوجه شدن این موضوع، از او برای حل مشکلی کمک می‌خواهد.

در این فیلم محسن تنابنده، مهسا حجازی و ندا جبرائیلی به ایفای نقش پرداخته‌اند.