جوایز بخش مسابقه اصلی جشنواره «کن» ۲۰۲۱

پایگاه خبری نمانامه: به نقل از سایت جشنواره، مراسم اختتامیه هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم «کن» ساعتی پیش در کاخ جشنواره برگزار شد. در این دوره از فستیوال مگی جیلنهال بازیگر آمریکایی، ملانی لوران بازیگر و فیلمساز فرانسوی، متی دیاپ کارگردان و بازیگر فرانسوی-سنگالی، جسیکا هوسنر کارگردان اتریشی، مایلن فارمر خواننده فرانسوی، طاهر رحیم بازیگر فرانسوی، کلبر مندوزا فیلهو سینماگر برزیلی و سونگ کانگ هو بازیگر کره ای اعضای هیات داوران را تشکیل می دادند. ریاست این هیات برعهده اسپایک لی کارگردان و فیلمنامه نویس برنده جایزه اسکار بود.

هفتاد و چهارمین دوره جشنواره «کن» پس از یک سال وقفه بدلیل همه گیری کرونا برگزار می شد. در دو سال قبل از این دوره، فیلم هایی از شرق آسیا یعنی ژاپن («دزدان فروشگاه») و کره جنوبی («انگل») جایزه نخل طلایی فستیوال را از آن خود کرده بودند.

امسال سینمایی ایران در بخش مسابقه اصلی با فیلم «قهرمان» ساخته جدید اصغر فرهادی حضور داشت و در نهایت توانست دومین جایزه مهم جشنواره را به طور مشترک با فیلمی محصول فنلاند دریافت کند.

جوایز بخش اصلی هفتادوچهارمین دوره جشنواره «کن»

نخل طلا: «تیتان» ژولیا دوکورنو 

جایزه بزرگ هیات داوران: «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی و محفظه شماره ۶ به کارگردانی یوهو کاسمانن

بهترین کارگردان: لئوس کاراکس برای فیلم «آنت»
بهترین فیلمنامه: «ماشین من را بران» ساخته ریوسوکی هاماگوچی

بهترین بازیگر زن: رناته رینسو برای فیلم «بدترین فرد در جهان»

بهترین بازیگر مرد: کالب لاندری جونز برای فیلم «نیترام»

جایزه هیات داوران: نداف لاپید برای «زانوی احد» و «حافظه» ساخته اپیچاتپونگ ویراستاکول

نخل طلا بهترین فیلم کوتاه: «همه کرو های جهان» ساخته تانگ یی

جایزه دوربین طلایی: «مورینا» ساخته آنتونتا آلامات کوزییانوویچ

مارکو بلوکیو کارگردان و فیلمنامه نویس ایتالیایی و جودی فاستر بازیگر برنده اسکار آمریکایی نیز برندگان جایزه نخل طلای افتخاری این دوره جشنواره بودند.