جشنواره فیلم فجر و حواشی فیلم «خروج»!

به قلم: مسعود داودی

پایگاه خبری نمانامه: در حالی که جشنواره فیلم فجر به نیمه‌های راه خود رسیده، در جریان نمایش فیلم «خروج»، آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در سینماهای مختص این رویداد، منتقدان حجم کم‌سابقه‌ای از انتقادات را متوجه این فیلم و فیلمساز کرده‌اند.

«خروج» یکی از تولیدات سازمان اوج وابسته به سپاه پاسداران در این دوره از جشنواره است. سازمانی که پیش از نمایش در جشنواره فجر تبلیغات نسبتاً زیادی را برای تولیدات سینمایی‌اش -بویژه «خروج»- کرد؛ دعوت از منتقدان وابسته به دو‌ جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا برای تماشای فیلم و در ادامه نگارش نقدهای متعددی در مدح این فیلم از جمله همین اقدامات بود.

نقدهایی که بعضا‌ً چنان با نگاهی شیفته،‌ در مورد «خروج» نوشته شدند که می‌شد به وضوح، شائبه سفارشی‌ بودن را در مورد برخی‌شان حس کرد!هرچند ابتدا گمان می‌رفت که انگیزه این نوشته‌های محبت‌آمیز  برای «خروج» شاید تاثیر گذاشتن بر روال داوری احتمالی جشنواره و توجه ویژه‌ داشتن به آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا باشد، اما با نمایش این فیلم در سینماهای جشنواره سی‌و‌هشتم، رشته‌های تبلیغاتی بافته شده توسط «اوج» پنبه شده و حالا «خروجِ» فیلمساز مورد توجه هر دو جریان سیاسی، در آزمونی سخت قرار گرفته است.

اما نکته جالب و تامل‌برانگیز در مورد نقدهای منفی علیه «خروج» حاتمی‌کیا در روزهای نمایش آن در جشنواره فیلم فجر این است که این نگاه‌های منفی به فیلم، از سوی منتقدان و کارشناسان هر دو جریان سیاسی ابراز می‌شود!به نظر می‌آید ابراهیم حاتمی‌کیا در دوران پرفراز‌ و‌ نشیب فیلمسازی‌اش، روزهای سختی را پیش رو دارد و ادامه این روال منفی ناظران به آخرین ساخته‌اش، او را در شرایط دشوارتری نیز قرار دهد. حجم وسیعی از انتقادات درباره «خروج» که می‌رود تا کارگردانش را در آزمون دیگری قرار دهد. آزمونی که با توجه به اوضاع فعلی جامعه بعید است دست آخر به نفع این فیلمساز مورد توجه حکومت تمام شود…