تمجید روزنامه اسپانیایی از اصغر فرهادی کارگردان سینما

پایگاه خبری نمانامه: همزمان با نمایش «قهرمان» در جشنواره وایادولید، رسانه‌های اسپانیایی با توصیف اصغر فرهادی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اساتید سینما در قرن ۲۱، «قهرمان» را از بخت‌های اصلی کسب جایزه اسکار به عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان دانستند.

روزنامه لاراسون بازی امیر جدیدی را در نقش اصلی فیلم «قهرمان» را بسیار درخشان ‌خواند و افزود که فرهادی به بهانه این نقش، جامعه ایران را تجزیه و تحلیل می‌کند؛ جامعه‌ای که عمیقا تحت تاثیر «آبرو» و دفاع از ارزش‌های خویش است و معمولا آبرو در آن به هدف تبدیل شود و نه وسیله.

لاراسون این فیلم را همچون ضمیمه‌ای بر «جنایت و مکافات» و به نوعی وارث رنج «رادیون رومانویچ» قهرمان این اثر قلمداد می‌کند.به تعبیر منتقد روزنامه اسپانیایی، «قهرمان» اثری پخته و دقیق درباره «آبرو» است یا دست کم تلقی پی‌آمدهای از دست دادن آن به عنوان تنها داشته فرد است. همانند آشیل و پاشنه‌اش یا «افسانه اورفئوس»، قهرمان داستان فرهادی نه می‌تواند خود را از تصورات «قهرمانی» برهاند و نه به آرامش برسد.

رادیو و تلویزیون سراسری اسپانیا نیز با تمجید از فیلم قهرمان نوشت:«یکی از جنبه‌های شگفت‌آور فیلم فرهادی این است که با تغییر کوچکی در جهت فیلمنامه ما را با هیجان وافر، درگیر سرنوشت شخصیت‌ها می‌کند و برای این کار نیازی به تعقیب و گریز، انفجار یا ابزارهای نوین سینما ندارد.»

روزنامه «وایادولید» نیز از اصغر فرهادی به عنوان یکی از بزرگترین اساتید سینمای قرن بیست و یک نام برده و نوشت: «قهرمان حکایتی اخلاقی در ارتباط با شرافت، رستگاری و نیرنگ است.»