تغییرات کنکور ۹۸ و برنامه ریزی برای آن

پایگاه خبری نمانامه: آزمون کنکور که هر ساله در سطح وسیعی برگزار می شود و متقاضیان زیادی را برای ورود به دانشگاه درگیر یک پروسه پراسترس، در معرض سنجش قرار می دهد؛ یکی از رخدادهای مهم و تاثیرگذاری است که بی شک برای علاقمندان این حوزه راهکاری که بتواند یک برنامه ریزی صحیح و جامع  را براساس آن تدوین نماید از اهمیت مهمی برخوردار است! چرا که چنین موضوعی که مستقیم با سرنوشت یک فرد ارتباط دارد، اگر تصمیم درست و معقولی در مورد آن اتخاذ نشود می تواند آینده وی را تحت شعاع قرار دهد!

بهترین راه حلی که پیشنهاد می شود آگاهی داشتن کامل از برنامه های مدونی است که از سوی وزارتخانه متبوع لحاظ می شود. آگاهی داشتن از قوانین جاری، کمک می کند ما با واقع گرائی تصمیمی مبتنی بر توانائی خود بگیریم. همین قضیه به خودی خود تبدیل به یک هدف خواهد شد و با برنامه ریزی و مشاوره از افراد مجرب و متخصص آینده خود را دستخوش اتفاقات ناخوشایند ننمائیم.

به همین خاطر ما با مرور این تغییر و تحولات که در ادامه مطالعه می کنیم، برنامه ای منسجم و بهتر را پیش رو خواهیم داشت.

در سال­های گذشته سازمان سنجش برای کنکور سراسری منابعی چون کتاب‌های درسی ۴ سال آخر دبیرستان یعنی سال اول، دوم، سوم و چهارم (پیش دانشگاهی) را معرفی می­کرد. ولی با تغییر کتاب­های درسی دوره دبیرستان و همچنین با اعمال تغییرات کلی نظام آموزشی و تغییر نام پایه‌های درسی به پایه دهم، یازدهم و دوازدهم، در کنکور ۹۸  نیز با تغییرات گسترده‌ای مواجه هستیم.

اما این تغییرات چه تفاوت هائی با ادوارگذشته دارند؟

نخست اینکه در سال ۹۸ دو مجموعه سوال جداگانه برای نظام آموزشی قدیم و جدید طراحی خواهد شد. اما سوالاتی که از مباحث مشترک بین دو نظام آموزشی قدیم و جدید طرح می‌شود یکسان است. به همین خاطر داوطلبان می بایست در آزمون مربوط به نظام آموزشی که در آن فارغ‌ التحصیل شده‌اند شرکت کنند.

دوم اینکه ظرفیت پذیرش جداگانه برای داوطلبان نظام قدیم و جدید اختصاص پیدا نمی ‌کند و نمرات دو گروه تراز شده و گزینش به ‌صورت رقابتی براساس نمره کل نهایی در زیر گروه مربوطه درج می شود. در آزمون سراسری سال ۹۸ میزان تأثیر سوابق تحصیلی، حداکثر ۳۰ درصد است و ۲۰ درصد با تأثیر قطعی و ۱۰ درصد با تأثیر مثبت اعمال خواهد شد.

ممکن است این سوال نیز برای شما به وجود بیاید که تکلیف دیپلم‌های نظام جدید چه می شود؟

داوطلبان دیپلم ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم معارف اسلامی که دیپلم خود را سال ۹۸ و طبق نظام آموزشی جدید دریافت کرده اند و امتحانات پایه دوازدهم آنها به‌ صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستند و سوابق تحصیلی موجود دیپلم به ‌‌میزان حداکثر ۳۰ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب است که ۲۰ درصد تأثیر قطعی و ۱۰ درصد به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنها لحاظ می‌شود؛ اما در کنکور ۹۹ تأثیر قطعی برای این دسته از متقاضیان ۳۰ درصد خواهد بود و چیزی تحت عنوان تأثیر مثبت در نمره کل نهایی وجود نخواهد داشت.

سوابق تحصیلی دپیلم‌های نظام قدیم چگونه محاسبه و بررسی می‌شود؟

متقاضیانی که دیپلم ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی خود را از سال ۸۴ تا ۹۷ دریافت نموده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به‌صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده، سوابق تحصیلی موجود دیپلم آنها به ‌میزان حداکثر ۲۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب محاسبه خواهد شد.

در این میان داوطلبان دارای مدرک پیش ‌دانشگاهی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش‌ دانشگاهی خود را از سال تحصیلی ۹۱-۱۳۹۰ اخذ نموده اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش‌دانشگاهی ( پایه دوازدهم، سال آخر آموزش متوسطه نظام قدیم ) به میزان حداکثر ۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب است.

در مجموع میزان تاثیر سوابق تحصیلی حداکثر ۳۰ درصد است که ۲۰ درصد به صورت تأثیر قطعی و ۱۰ درصد به صورت تأثیر مثبت در نمره ‌کل نهایی آنان لحاظ خواهد شد.

شفاف تر اینکه؛ میزان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی دیپلم حداکثر ۱۶/۶۷ درصد و میزان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی حداکثر ۳/۳۳ درصد است. درصورتی که سوابق تحصیلی، تاثیر مثبت داشته و باعث افزایش نمره کل شود، جداگانه برای دیپلم حداکثر ۸/۳۳ و برای پیش ‌دانشگاهی حداکثر ۱/۶۷ افزایش خواهد یافت. در صورت عدم کسب این معیار مثبت، ملاک نمره کل حاصل از آزمون و میزان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی دیپلم و پیش‌دانشگاهی (حداکثر به میزان ۲۰ درصد طبق موارد مذکور) خواهد بود.

تکلیف دیپلم‌های فنی و حرفه ‌ای چه خواهد شد؟

آن دسته از افرادی که دیپلم فنی و حرفه‌ ای یا کار و دانش دارا هستند می ‌توانند در آزمون سراسری شرکت کنند. همچنین در صورت تمایل به اعمال سوابق تحصیلی باید در امتحان نهایی درس‌های شاخه نظری گروه آزمایشی مربوط شرکت کنند. در غیر این صورت مشمول اعمال سوابق تحصیلی نیستند و نمره آزمون سراسری ملاک عمل است.

در ادامه معیار پذیرش برای رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی، معدل کتبی پایه دوازدهم برای دانش‌آموزان نظام جدید (۳-۳-۶) و معدل کتبی دیپلم (سال یازدهم) برای دانش‌آموزان نظام قدیم است.

سپس آن دسته از افرادی که دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی هستند که در گروه آزمایشی علوم‌انسانی آزمون سراسری شرکت می‌ کنند، به جای پاسخ‌گویی به سوالات دروس «تاریخ ۱،۲،۳» و «عربی ۱،۲،۳» دفترچه اختصاصی گروه علوم انسانی، به سوالات «تاریخ ۱،۲،۳ اختصاصی» و «عربی ۱،۲،۳ اختصاصی» که مربوط به دروس متوسطه دیپلم علوم و معارف اسلامی است، پاسخ ‌می‌دهند. سوالات سایر دروس امتحانی همان سوالات گروه آزمایشی علوم انسانی خواهد بود.

حال اینکه برخلاف کنکور ۹۸ که دومجموعه سوال برای دیپلم‌های نظام قدیم و جدید طراحی می‌شود، در کنکور ۹۹ صرفا یک مجموعه سوال وجود خواهد داشت.

همچنین در ادامه این قانون آمده است عناوین دروس پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه مرتبط با هر گروه آزمایشی آزمون سراسری که وزارت آموزش و پرورش امتحان آن‌ها را به‌ صورت نهایی برگزار می‌کند، پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش، برای اعمال سوابق تحصیلی، اطلاع‌رسانی خواهد شد.