تعزیه و جایگاه آن در بین مردم


چندین سال پیش من مقاله ای علمی در فصلنامه ای دانشگاهی در مشهد نوشته بودم که در باب امام حسین و ماجرای کربلا به منابعی همچون مقدمه ابن خلدون و مثنوی مولانا استناد کرده بودم تا نگاه متفکران کلاسیک را به آن روشن کنم. آیت الله واعظ طبسی به مدیران آن مجله پرخاش کرد که چرا مقاله ای را که متضمن نقل قول منتقدان اهل سنت است چاپ کرده اتد و آقای دکتر محمد جواد لاریجانی (برادر ارشد لاریجانی ها) در شماره بعد مقاله تندی در حمله به من نوشت که اگر حمایت هادی مروی نبود، خیلی عقبه داشت.
این را گفتم تا حالا بگویم اگرچه به عنوان یک حقوقدان و فلسفه دان دوست دلیل و برهان ام ، از این همه دشمنی و بی حرمتی که امسال در فضای مجازی نسبت به امام حسین و تعزیه او پخش شد و اغلب آنها جعلیات بر خاسته از نفرت و خشم نسبت به باورها و سنت معمول شیعیان بود، خوشم نیامد. به قیمت دشمن تراشی برای خودم از سوی جوانان خشمگین هموطنم عرض میکنم:
۱. روشنگری از نظر علمی و عملی با جعل و تحریف میانه ای ندارد. نوشته های دروغین و نامعتبر را به اشتراک نگذارید.
۲.از جهت حقوق بشر متدینان به هر دین و مذهبی حق برگزاری آزادانه مراسم و مناسک خود را دارند. یعنی مادام که به حقوق دیگران تخطی نکنند، نباید مانع اجرای منسک های مذهبی ایشان شد.
۳. از جهت فلسفی باورهای دینی در عرض یکدیگر باهم متقابلا متنافی mutually exclusive اند‌. مسیحیت تنها راه رستگاری و نجات بشر را در قبول عیسی مسیح به عنوان پسر خدا ( اقنوم ابن از اقانیم ثلاثه) می داند و اسلام هم به تصریح قرآن می گوید و من یبتغ غیر الاسلام دینا فلم یقبل منه‌ . حالا در مسیحیت هم جنگ کاتولیک و پروتستان و در اسلام هم اختلاف سنی و شیعه ریشه دار است اما
ما باید بر اساس حقوق بشر نسبت به همه افراد انسانی فارغ از دینداری و بیدینی و نیز پیروان همه ادیان و مذاهب نگاهی عاری از تبعیض و تفاضل داشته باشیم.
۳. پرسش من به عنوان یک فیلسوف و حقوقدان ایرانی ملتزم و حامی حقوق بشر از جوانان عاصی اسلام ستیز و یا شیعه ستیز که به هر حال یا استاد و همکار من یا ین است که آیا اگر به هر طریقی حاکمیت کشور به شما تحویل داده شود،

اگر حاکمیت به شما تحویل شود با این همه شهروند ایرانی شیعه که با شوق و علاقه داوطلبانه به تعزیه داری امام حسین می پردازند، چه خواهند کرد؟ آیا واقعا به خود حق می دهند که از برگزاری مراسم مانع شوند؟
می دانم که بسیاری از فعالان در فضای مجازی پرسش مرا دوست ندارند و مرا متهم به جانبداری از مذهبیون می کنند اما من می گویم که متفکران و انیشه ورزان نباید مرعوب تندروان قرارگیرند. من جرات گفتن حقیقت را دارم. از حمله واعظ طبسی و لاریجانی نترسیدم حالا هم از کسانی که به امام حسین بی حرمتی می کنند، نمی هراسم.
از دوستان می خواهم ‌کتاب مرا راجع به حقوق بشر و کثرت گرایی دینی بخوانند.
پروفسور سید حسن امین