تاریخچه جبهه ملی در کرمانشاه

به قلم: پروفسور سید حسن امین

پایگاه خبری نمانامه: کرمانشاه از شهرهایی است که در پشتیبانی از نهضت ملی شدن نفت به رهبری دکتر مصدق پیشگام بود. دکتر کریم سنجابی ( وزیر فرهنگ دکتر مصدق ) و در نسل بعد، دکتر علی اکبر نقی پور( پزشک و شاهنامه پژوه )، فریدون ضرغامی متخلص به اسود ( شاعری که کتاب مشاعره و شعر درمانی اش با مقدمه من چاپ شده است ) و برادرش. نمونه هایی از چهره های کرمانشاهی متعهد یه دکتر مصدق در دوران مبارزه جبهه ملی بودند.
شاید مهمتر از اینان، یک شاعر محلی به نام شاهمراد مشتاق معروف به شامی کرمانشاهی است که پیشینه این مبارزات ملی را به زبان کردی کرمانشاهی به نظم در آورده است و در پشتیبانی از مصدق و جبهه ملی به تفصیل داد سخن داده است.
من در ۱۳۸۱ در دایره المعارف تشیع به گونه ای موجز این شاعر نابینای کرد زبان را معرفی کرده ام. معلوم است که نفس اختصاص دادن مدخلی مستقل در یک دایره المعارف به او نشانه تشخیص اهمیت اوست . اما به حقیقت حق او ادا نشده است و من می‌خواهم از او بیشتر بگویم.
شامی کرمانشاهی ( ۱۲۹۶-۱۳۶۳ )، شاعری توانمند و پرکار است که قسمت اعظم اشعار و به زبان کردی کرمانشاهی است. گزیده ای از اشعار او با عنوان چه پگه گول ( دسته گل ) به سال ۱۳۶۳ چاپ شده است ولی کلیات اشعارش به تازگی در پنج مجلد در کرمانشاه منتشر شده است که بخش های مرتبط آن با نهضت ملی و دکتر مصدق ، دکتر فاطمی و کریم پور شیرازی حائز اهمیت است.
سید حسن امین
تهران هیجدهم امرداد ۱۴۰۰