تاثیر ادبیات بر معماری

پایگاه خبری نمانامه: همانطور‌که می‌دانید قبل از پیدایش هر هنری، نیاز به سرپناه‌، نخستین فضای معماری بشر را به ‌وجود ‌آورد.انسان‌های نخستین با بهره‌گیری از حس غریزی زیبایی‌شناسی (البته زیبایی‌شناسی خود نیاز به بحثی مفصل دارد) و الهام از طبیعت، اولین نشانه‌های هنر را با نقاشی‌ بر دیوار غارها به نمایش گذاشته‌اند تا محیط و فضای زندگی خود را با احساسات و عواطف خود همگون کنند؛ شاید این همان کاری باشد که امروزه ما با دیوار فیسبوک و خانه‌هایمان می‌کنیم.این خود نشان از اهمیت هنر در زندگی ما دارد؛ گویی هنر و تخیل همیشه مونس تنهایی بشر بوده است.‌انسان توانست با تخیل و رؤیا‌پردازی مسیری طولانی را تا به امروز به پیماید. او با خلق ابزارهای ابتدایی توانست‌ در اجسام طبیعی تغییر شکل ایجاد کند؛ این‌گونه بود که توانست از غار بیرون بیاید و با ابزارهایی‌ که هرکدام به‌نوعی هنر دست بشر بودند از خود در برابر حیوانات وحشی دفاع کند. همچنین توانست با کمک این ابزارها، نخستین آثار هنری ازجمله: معماری، نقاشی، مجسمه‌سازی، موسیقی‌، سفالگری و… را خلق کند. اگر تخیل‌ هنری و بلندپروازی در ذات بشر نبود، شاید هیچ‌گاه از غار بیرون نمی‌آمد.
در طول تاریخ، این تخیلات‌ و آرزوهای انسان بود که او را به‌سوی تکامل هدایت می‌کرد. شاید اجداد ما زمانی که به آسمان خیره ‌شدند، رؤیای رفتن به ماه را خلق کردند، حال فرزندان او در پی کشف حقیقت، فضای بی‌کران را می‌کاوند.
در نگاه استاد بهرام شیردل :” تخیل خیلی مهم‌تر از دانش و اطلاعات است، زیرا دانش متعلق به من نیست، ولی تخیل متعلق بهمن است. اطلاعات را می‌شود کسب کرد، ولی تخیل مختص شخص است، قابل کسب کردن نیست. نگاه من به معماری، نگاهی تخیلی است. بعد چهارم و انتزاعی را می‌بینم.”
به‌طورکلی بهرام شیردل، هنرها را برگرفته از تخیل هنرمند‌ ‌می‌داند. او اضافه می‌کند که “قدرت هنرمند در کپی کردن واقعیت نیست، بلکه خلق و به وجود آوردن واقعیتی دیگر است که وقتی به وجود می‌آید، می‌شود یکی از ابعاد واقعی این جهان.”

بیوگرافی و آثار
بهرام شیردل‌ در سال ۱۹۷۸ میلادی از دانشگاه تورنتو کانادا در رشته‌ی معماری فارغ‌التحصیل شد. وی در سال ۱۹۸۲ میلادی دوره‌ی تخصصی معماری را در آکادمی هنری کرنبورک در ایالت میشیگان آمریکا، زیر نظر دانیل لیبسکیند گذراند.
اولین فعالیت حرفه‌ای وی همراه با تأسیس دفتر معماری” مهندسان مشاور آکس رونو ” در لس‌آنجلس بود و پس‌ازآن در دفتر دیگری با عنوان ” مهندسان مشاور شیردل و کینیپس” در شهر لندن به فعالیت خود ادامه داد و همچنین این دفتر در ایران با عنوان ” مهندسان مشاور شیردل و همکاران ” در تهران از ۱۳۷۶ خورشیدی فعالیت معماری خود را ادامه می‌دهد.

سایر فعالیت‌ها
مهندس بهرام شیردل علاوه بر انجام پروژه‌های حرفه‌ای معماری، به‌عنوان مدیر و استاد برنامه تخصصی طراحی معماری در مدرسه‌ی لندن و همچنین به‌عنوان استاد در “انستیتو معماری کالیفرنیای جنوبی” دانشگاه هاروارد و دانشگاه‌های دیگری در آمریکا و اروپا به تدریس معماری پرداخته است. معماری او بارها در نشریات و نمایشگاه‌های مختلف دنیا در معرض نمایش قرارگرفته است.
پروژه‌ی کتابخانه اسکندریه در مصر، تالار همایش “نارا” در ژاپن، ازجمله مسابقاتی است که شیردل در آن جایزه دریافت کرده است. شیردل در ایران دو پروژه موزه ملی آب ایران را طراحی کرده است. کتابخانه کانسای ژاپن هم از آثار طراحی شیردل است. طرح مسابقه‌ی پدیده‌ی کیش در ایران ایده‌ای از طرف ایشان بود. از دیگر پروژه‌های وی بود. همچنین می‌توان به موزه‌ی ملی اسکاتلند، طراحی شهری در متاپولیس لوس‌آنجلس اشاره کرد.