پروفسور محمدعلی مولوی آقای ژنتیک ایرن

پایگاه خبری نمانامه: پروفسور محمد علی مولوی (زاده ۱۳۰۰ در تبریز – درگذشت ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ در کرمانشاه) پزشک و متخصص ژنتیک و استاد دانشگاه تهران بود. او ملقب به پدر علم ژنتیک ایران است.

وی نخستین شخصی بود که علم ژنتیک را به ایران آورد و برای مدت سه سال این علم را رایگان در ایران تدریس و در مدت فعالیت خود سه مرکز ژنتیک در ایران راه‌اندازی کرد.

در هشتمین همایش چهره‌های ماندگار ایران که در ۲۷ آبان ماه ۱۳۸۹ در تالار همایش های سازمان صدا و سیما برگزار شد از پروفسور مولوی به‌ عنوان چهره ماندگار علم پزشکی ایران تجلیل شد.

پروفسور مولوی در سال ۱۳۰۰ شمسی در شهر تبریز متولد شد و چهار سال ابتدایی را در در این شهر گذراند ولی بقیه دوران دبستان، دبیرستان و دانشگاه را در تهران ادامه داد.

وی بعد از گذراندن دوره عمومی در دانشکده پزشکی برای مدت چهار سال عازم پاریس شد و به عنوان آسیستان خارجی، این مدت را در بیمارستان کودکان پاریس در بخش پروفسور لامی، استاد کودکان و ژنتیک گذراند.

پدر علم ژنتیک ایران در سال ۱۳۳۲ پس از بازگشت به تهران وارد کادر هیات علمی دانشگاه تهران شد و تدریس دروس پزشکی را آغاز کرد.

وی در سال ۱۹۶۲ از سوی سازمان بهداشت جهانی برای تکمیل دوران ژنتیک به دانمارک سفر کرد و در سال ۱۹۶۴ نیز از طرف WHO برای گذراندن دوره یک ماهه عازم امریکا شد که پس از آن از طرف سازمان بهداشت جهانی به عنوان کارشناس ژنتیک شناخته شد.

وی در سال‌های آخر عمر به خاطر علاقه‌ای که به همسر کرمانشاهی خود داشت در این شهر سکنی گزید.

پروفسور مولوی به علت سرطان پانکراس روز یکشنبه ۱۶ خرداد در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه  دار فانی را وداع گفت .