هفتم آذر ماه سالروز تولد پروفسور سیدحسن امین

نمانامه – سید حسن امین متولد هفتم آذر ۱۳۲۷، فیلسوف، حقوقدان، ادیب و شاعر ایرانی و استاد اسبق دانشگاه های انگلستان، هند و چین و استاد افتخاری بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری است.

وی نخستین کتاب خود را در شانزده سالگی (در سال ۱۳۴۳) چاپ کرد. در هفده سالگی وارد دانشگاه تهران شد. همزمان با تحصیلات داتشگاهی، فلسفه شرق را نزد بزرگانی همچون حسن زاده آملی، سید رضی شیرازی، محمد کاظم عصار، رفیعی قزوینی، حکیم شیرازی، یحیی طالقانی، مهدی حائری یزدی و پدرش سید علینقی امین خواند.

استادان بزرگ او در علم حقوق در ایران، دکتر سیدحسن امامی، احمد متین دفتری، محمود شهابی، محمد سنگلجی و سید محمد مشکات و در انگلستان پروفسور جان گرانت در گلاسگو و پروفسور نوئل کلسون در لندن بودند.

امین، کارشناسی حقوق قضایی و کارشناسی ارشد حقوق خصوصی را در دانشگاه تهران و دکتری تخصصی حقوق بین الملل را در دانشگاه گلاسگو در بریتانیا گذراند.

پس از پانزده سال تدریس و گذراندن همه مراتب دانشگاهی در اول اپریل ۱۹۹۲ (مطابق اردیبهشت ۱۳۷۱)  به سمت استاد تمام صاحب کرسی در دانشگاه گلاسگو کلدونین ارتقاء یافت. امین هفتاد عنوان کتاب به فارسی و انگلیسی در داخل و خارج تالیف، تالیف و تصنیف کرده است‌‌.

آخرین کتاب او در فلسفه شرق «وحدت وجود»، در فلسفه غرب «تاملات نابهنگام نیچه»، در حقوق «تاریخ حقوق ایران»، در ادبیات «دیوان قصاید امین» است. مفصل ترین اثر او شاهنامه امین یا دانشنامه ایران در هفت مجلد، نظیره و متمم شاهنامه فردوسی به نظم و یک دایره المعارف ایران شناسی به نثر است.