به بهانه زادروز «تام کروز» ستاره بی‌بدیل سینما

به قلم: ناصر سهرابی

پایگاه خبری نمانامه: درآغاز این مطلب لازم است عنوان کنم از دید نگارنده بهترین اثر کارنامه بازیگری تام کروز، ایفای نقش “وینسنت” در فیلم “وثیقه” ساخته خوش‌ساخت و دیدنی “مایکل مان” است. “وثیقه” آن‌طور که باید موردتوجه سینما دوستان و منتقدان قرار نگرفت ولی بازی تام کروز در هیبت قاتلی روشنفکر که می‌کوشد عدالت را از دریچه نگاه خودش اجرا کند ستودنی و دور از انتظار نشان می‌دهد. در سراسر دنیا کمتر سینمادوستی وجود دارد که تام کروز را نشناسد و به زندگی خصوصی‌اش سرکی نکشیده باشد. ۱۷۴ سانتیمتر قد دارد و طرفدار پروپاقرص یک فرقه مسیحی معروف است. از حامیان سرسخت محیط زیست بشمار می‌رود تا آنجا که هرساله گوشه‌ای از درآمد هنگفتش از سینما را وقف استفاده صحیح از محیط زیست می‌کند. ازدواجش با نیکول کیدمن ستاره استرالیایی حواشی بسیاری برایش ایجاد کرد و پاپاراتزی‌های جسور بارها این چهره خوش اخلاق را به دادگاه کشاندند. تام کروز نمونه کامل یک ستاره سینما محسوب می‌شود.

کسی که پله پله دوران ترقی و موفقیت را سپری کرد و در جایگاه یکی از گرانقیمت‌ترین چهره‌های نوظهور سینمای هالیوود قرار گرفت. دهه ۹۰ را باید دوران اوج تام کروز خوش تیپ بدانیم. او به‌عنوان تنها ستاره جدی نسل خودش در رده نخست محبوب‌ترین بازیگران جریان سینمای گیشه پسند آمریکا قرار گرفت و در مواردی نیز دستمزدش از چهره‌های سرشناسی چون؛ جک نیکلسون و کلینت استیوود فراتر رفت. با نام اصلی توماس کروز ماپوتر در سوم ژوئیه ۱۹۶۲ در سیراکیوز نیویورک به دنیا آمد. پدرش مهندس برق و مادرش معلم بود. در همان دوران کودکی به همراه خانواده به شهرهای مختلفی نقل مکان کردد و همین امر باعث شد تحصیلات پرفراز و نشیبی را سپری کند. دوازده ساله بود که پدر و مادرش از هم جدا شدند. تام به همراه خواهران خود در سرپرستی مادرش قرار گرفت و در شهرسین سیناتی اقامت کردند. در ۱۹۸۰ پس از پایان تحصیل از دبیرستانی در نیوجرسی، به دلیل علاقه فراوانش به بازیگری به نیویورک رفت. تام کروز با فیلم “عشق بی‌پایان” در سال ۱۹۸۱ به کارگردانی “فرانکوزفیره‌لی” فعالیت سینمایی خود را آغاز کرد. پس از بازی در فیلم‌های؛ کسب و کار پرمخاطره، تمامی حرکات درست، نوبت به فیلم پرفروش “تاپ گان” ۱۹۸۶ ساخته تونی اسکات رسید که تام کروز را بعنوان جوانی خوش سیما و کاربلد به سینما دوستان دنیا معرفی کند. تام در اثر ارزشمند مارتین اسکورسیزی “رنگ پول” در کنار پل نیومن افسانه‌ای قرار گرفت.

فیلمنامه منسجم “ریچارد پرایس” پل نیومن را به جایزه اسکار رساند و تام کروز نیز حضور چشمگیری را ارائه داد. پل نیومن در مورد همکاری با او گفته: این بچه، پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینما را دارد البته اگر در انتخاب‌هایش وسواس بیشتری به خرج دهد. “متولد چهارم ژوئیه” یکی از بهترین‌های کارنامه بازیگری او شناخته می‌شود. تام در نقش “ران کوویچ” قهرمان جنگ که محکوم به ادامه زندگی روی ویلچر است، بازی بی‌نظیری ارائه می‌دهد. آثاری چون؛ چند آدم خوب، موسسه، مصاحبه با خون آشام و ماموریت غیرممکن از دیگر فیلم‌های پرفروش تام کروز شناخته می‌شوند.

کمدی درام “جری مگوایر” درسال ۱۹۹۷ دومین نامزدی اسکار را برایش به همراه داشت. فیلم در گیشه فروش چشمگیری را رقم زد و تام کروز را بعنوان ستاره‌ای گرانقیمت با دستمزدی بالغ بر ۲۰ میلیون دلار برای حضور در هر فیلم معرفی کرد.
تام کروز زندگی خصوصی پر سر و صدایی را تا بحال سپری کرده است. از ازدواج نخستش با “میمی راجرز” در سال ۱۹۸۷ تا آشنایی با “نیکول کیدمن” جذاب و بلند قامت و ازدواجشان با یکدیگر. ارتباط پنهانی با “پنه لوپه کروز” اسپانیایی تا ازدواج گرانقیمت آخرش با “کتی هولمز” جوان که در سال ۲۰۱۲ به طلاق ختم شد همواره نام او را بعنوان بازیگری جنجالی بر سر زبان‌ها انداخته است. تام کروز ۵۹ ساله که گویا از جذابیت‌های جوان پسندش در طول این سال‌ها کاسته نشده این روزها در کنار بازیگری بیشتر وقتش را معطوف به تهیه‌کنندگی کرده است.

چندی پیش درگیری در سر صحنه آخرین قسمت فیلم “ماموریت غیرممکن” با عوامل و توهین‌هایش بابت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی کرونا، نام و چهره‌اش را در صدر خبرهای سینمایی دنیا قرار داد. تام کروز میانسال و کارکشته کارنامه درخشانی از خود در سال‌های فعالیتش در سینما و بازیگری به یادگار گذاشته و ثابت کرده اگر نقش های جان‌دار و متفاوتی مانند فیلم‌های؛ آخرین سامورایی، گزارش اقلیت، وثیقه و در نهایت شاهکار “چشمان کاملا بسته” استنلی کوبریک فقید برایش در نظر گرفته شود جدا از جذابیت‌های چهره‌اش که همیشه مورد انتقاد قرار گرفته گزینه مناسب و قدرتمندی بشمار خواهد رفت.