بهروز افخمی: در هنر چیزی به اسم کپی رایت معنا ندارد!

پایگاه خبری نمانامه: بهروز افخمی در جشنواره فیلم عمار گفت: در کار هنر اخلاق به این معنا که دزدی نکرده باشیم، نشانه ساده لوحی است. می‌دانید که ایران جزو کنوانسیون برن نیست. شما به عنوان یک ایرانی حق اقتباس کردن از هر منبعی را دارید و حکومت هم از شما حمایت می‌کند.

اصلاً حق کپی رایت یعنی چه؟ یعنی نویسنده تا آخر عمرش از یک مطلبی که نوشته است ارتزاق کند و یک درصدی بگیرد که چه؟

در بحث حقوقی، ایده را می‌توانیم به صورتی پرورش دهیم که شکل ایده اصلی در نیاید و بعداً کسی نتواند شکایت کند. این هم خودش یک اقتباس است. البته این کار برای اینکه از شر خرید و پول دادن به آن نویسنده اول خلاص شوید، عیبی ندارد و خیلی هم خوب است، خیلی فیلمسازها خوب در دنیا این کار را می‌کردند.

اقتباس نباید با ترس و لرز انجام شود. اینکه فکر کنیم فردا می‌آیند ما را بازخواست می‌کنند چرا فلان اثر هنری خوب ساخته شده را شما خراب کردید. این طرز تفکری ترس خورده است.
.
خیلی از نویسنده‌های بزرگ همین را گفتند از بهترین چیزی که ما نوشتیم، سرقت کنید. چون ما هم با گذشتگانمان همین کار را کردیم. مهم‌ترین چیز در مورد اقتباس، سلیقه‌ی دزد است!
.
دنیا دنیای پیری است، همه فرصت‌ها را از ما که هیچ از شما جوان‌ها هم گرفتند. با همه این دردها، درد دنیای پیر، این است که شما عذاب وجدان هم داشته باشید ما چیزی را برداشتیم، این درست نیست، در حالی که باید پرسید بقیه همان ایده را از کجا گرفتند.
.
من یادم هست وقتی در مجلس بودم این روشنفکرهای آمریکازده و انگلیس زده که در مجلس بودند و در مطبوعات مسلط بودند، خیلی فشار می‌آوردند ایران باید به کنوانسیون برن بپیوندند. ایران داشت از تولیدات فکری غرب به صورت کلی استفاده می‌کرد. ایران جزو چهار کشوری بود که قانون کپی رایت را نپذیرفت و این ممکن بود باعث شود بقیه کشورها هم بخواهند از قانون کپی رایت پیروی نکنند طبق معمول نفوذی‌هایشان می‌خواستند جوانانمان را که هنوز به سن تولید نرسیده و در حال آموزش دیدن بودند، از استفاده از این ایده‌ها محروم کنند.