بهترین فیلم هایی که یک بازیگر چندین نقش را در آن ایفا کرده است

چه در تئاتر و چه در سینما، استفاده از بازیگری که چندین نقش را ایفا می کند، یک سنت دیرینه است. اگرچه ارائه این گونه نمایش‌ها به اندازه کافی در تئاتر رایج است، اما روی پرده سینما آنقدر غیرمعمول است که همیشه تأثیری قوی از خود به جا می گذارد. علاوه بر آن این موضوع نشان می دهد که بازیگر دارای استعداد بالایی نیز هست. در این مقاله قصد داریم به معرفی فیلم هایی که یک بازیگر چندین نقش ایفا کرده بپردازیم. همچنین شما میتوانید بروز ترین اخبار فیلم های سینمایی را از طریق آدرس movie21.ir/category/news/movie-news دنبال نمایید.

The Wizard of Oz (1939)

وقتی دوروتی (جودی گارلند) از اوز برمی‌گردد، متوجه چیز بسیار خاصی می‌شود: شخصیت‌های رویایی او، به‌ویژه مترسک (ری بولگر)، مرد حلبی (جک هیلی) و شیر ترسو (برت لاهر) همگی شبیه مزرعه‌دارانِ نزدیک او هستند. بازیگران این شخصیت‌ها، نقش های زیک، هانک و هیکوری را ایفا می کنند، کسانی که در مزرعه ای کار می کنند که متعلق به عمو هنریِ دوروتی و عمه ام (چارلی گریپیوین و کلارا بلاندیک) است. به طور مشابه، جادوگر شریر غرب (مارگارت همیلتون) شباهت چشمگیری به همسایه بدجنس دوروتی، آلمیرا گلچ دارد. شاید بسیاری متوجه نباشند که فرانک مورگان، بازیگر نقش جادوگر و پروفسور مارول، سه شخصیت دیگر را نیز بازی می‌کرد.

The Life and Death of Colonel Blimp (1943


این فیلم کمتر شناخته شده از دبورا کر، او را در سه نقش مختلف نشان می دهد. زندگی و مرگ سرهنگ بلیمپ ، فیلمی جنگی به کارگردانی مایکل پاول و امریک پرسبرگر است. فیلم، داستان سرلشکر کلایو وین کندی (راجر لیوسی)، فرمانده ارشد گارد خانگی در طول جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند. یک فلش بک گسترده، داستان زندگی او به عنوان یک سرباز را نشان می دهد و متوجه می شویم که او در طول جنگ بوئر و جنگ جهانی اول درجات بالایی داشته. دبورا کر نقش زنان مختلفی را بازی می‌کند که تأثیر عمیقی بر زندگی کندی دارند. بسیاری این فیلم را یکی از بهترین فیلم های بریتانیایی می دانند که تا به حال ساخته شده است. یکی دیگر از واقعیت های جالب این فیلم این است که وینستون چرچیل از آن متنفر بود.

Kind Hearts and Coronets (1949)

الک گینس قبل از اینکه نقش اوبی وان کنوبی را بازی کند، نقش تک تک اعضای خانواده اشرافی داسکوین را در فیلم « Kind Hearts and Coronets» ایفا کرد. این کمدی سیاه درباره قتل و انتقام است. پس از اینکه مادر او، دختر یک دوک، با یک خواننده اپرا ایتالیایی فرار کرد، لوئیس مازینی (دنیس پرایس) از خانواده و ارثش جدا شد. هنگامی که مادرش می میرد، او از حضور در مقبره خانوادگی خودداری می کند. لویی برای انتقام گرفتن از او و دریافت ارثیه اش، تصمیم می گیرد تمام افرادی را که جلوتر از او در صف دوکدام هستند را به قتل برساند، که نقش هر هشت نفر را گینس بازی می کند. الک گینس در این فیلم چندین نقش را ایفا کرده است.

Dr. Strangelove or: How I Learned To Stop Worrying and Love The Bomb (1964)


هنگامی که ژنرال نیروی هوایی ایالات متحده جک دی. ریپر (استرلینگ هایدن) دیوانه می شود و دستور حمله بمب گذاری به اتحاد جماهیر شوروی را می دهد، سیاستمداران و ژنرال ها در تلاش هستند تا جلوی او را بگیرند. جلوگیری از آخرالزمان هسته ای استنلی کوبریک در فیلم دکتر استرنجلاو، پایان جهان را خنده دار رقم زد و این به لطف بازی ارزشمند پیتر سلرز است. او به ترتیب: رئیس جمهور ایالات متحده، یعنی مرکین مافلی، کاپیتان گروه بریتانیایی، یعنی لیونل ماندریک، و دانشمند آلمانی سابق نازی، دکتر استرنجلاو را ایفا کرد. بازی‌های باورنکردنی بقیه بازیگران و همچنین دیالوگ‌های عالی که تا به امروز به‌شدت جالب و سرگرم‌کننده هستند، این فیلم را بسیار جذاب و خواستنی کرده است.

Coming to America (1988)

در این فیلم، اثر جان لندیس، ادی مورفی نقش آکیم جافر، شاهزاده کشور ثروتمند آفریقایی، یعنی زاموندا را بازی می کند. آکیم که از متنعم شدن خسته شده، خواهان همسری است که با وجود ثروت و عنوانش، او را دوست داشته باشد. او از یک ازدواج از پیش ترتیب داده شده فرار می کند و به کوئینز سفر می کند. او و دوستش سمی (آرسنیو هال) به عنوان دانشجویان خارجی فقیر، مخفیانه می روند تا همسری برای آکیم پیدا کنند. مورفی علاوه بر ایفای نقش آکیم، نقش رندی واتسون، خواننده گروه داستانی Sexual Chocolate، یک مشتری پیر آرایشگاه یهودی به نام ساول و همچنین کلارنس، صاحب آرایشگاه را بازی می کند.

Back To The Future Part II (1989)

در ادامه‌ی فیلم‌های رابرت زمکیس از فرنچایز بازگشت به آینده، مارتی مک فلای (مایکل جی. فاکس) و داک براون (کریستوفر لوید) به سال ۲۰۱۵ سفر می کنند تا از خرابکاریِ پسر مارتی در آینده جلوگیری کنند. با این حال، وقتی دشمن سرسخت آنها بیف تانن (توماس اف ویلسون)، دلور را می‌دزدد و از آن برای تغییر تاریخ به نفع خود استفاده می‌کند، مارتی و داک باید به گذشته برگردند و نظم را به پیوستار فضا-زمان بازگردانند. مایکل جی فاکس نقش مارتی مک فلای، پسر آینده‌اش مارتی مک فلای جونیور و دختر آینده‌اش مارلین مک فلای را بازی می کند. توماس اف. ویلسون نیز نقش های متعددی را ایفا می کند.

The Prestige (2006)

پرستیژ اثر کریستوفر نولان یک فیلم هیجان انگیز است که در پایان قرن نوزدهم اتفاق می افتد. رابرت آنژیر (هیو جکمن)، همسرش جولیا (پایپر پرابو) و آلفرد بوردن (کریستین بیل) دستیار شعبده‌بازی به نام کاتر (مایکل کین) هستند. هنگامی که جولیا در حین اجرا می میرد، رابرت، آلفرد را سرزنش می کند و آن دو تبدیل به رقیب یکدیگر می شوند و برای نابودی یکدیگر می جنگند. کریستین بیل، در عین حال، نه تنها نقش آلفرد بوردن، بلکه نقش برادر بوردن، فردی را نیز بازی می کند. پرستیژ از بهترین فیلم هایی است که می توانید بازیگران را در آن در حین ایفای چندین نقش ببینید.

Cloud Atlas (2012)

The Cloud Atlas، اثر واچوفسکی (بر اساس رمان دیوید میچل) پس از اکران، نظر مخاطبان را به شدت به خود جلب کرد. از آنجایی که این اثر، فیلمی است که محدوده زمانی پنج قرن را در بر می گیرد، گروه بازیگران نقش های متعددی را ایفا می کنند. علاوه بر این، این اثر یک اثر غیرعادی محسوب می شود، چرا که تعدادی از بازیگران در بسیاری از شخصیت‌هایی که به تصویر می‌کشند، از مرزهای نژادی و جنسیتی عبور می‌کنند. اگرچه این فیلم برای همه سنین مناسب نیست، اما Cloud Atlas یک تجربه تماشای منحصر به فرد را تا حدودی به دلیل داشتن گروه بازیگری خارق‌العاده به شما القا می کند.

Suspiria (2018)

داکوتا جانسون و تیلدا سوینتون در این فیلم در نقش های متعددی به ایفای نقش می پردازند. جانسون نقش سوزی بنیون، یک رقصنده آمریکایی را بازی می‌کند که به برلین در دهه ۱۹۷۰ فرار می‌کند تا برای یک مدرسه رقص معروف تست بدهد. جانسون همچنین نقش Mother Suspiriorum را بازی می‌کند، یکی از سه جادوگری که در آن عهد، مردم آنها را می‌پرستند. در همین حال، سوئینتون نقش سه شخصیت را بازی می کند: مادام بلان، رهبر عهد، و دکتر جوزف کلمپرر، روانپزشکی که به استودیوی رقص مشکوک است. مانند Cloud Atlas، این فیلم از اولین باری که اکران شد نظر مخاطبان را به خود جلب کرده است.