بزرگداشت استاد منوچهر طیاب و دکتر احمد ضابطی جهرمی

آیین بزرگداشت استاد منوچهر طیاب و دکتر احمد ضابطی جهرمی دو چهره‌ی فرهیخته‌ی سینمای مستند ایران عصر امروز (پنجشنبه ۲۱ آذر) در سالن شماره دو پردیس سینمایی چارسو با اجرای شهرام درخشان برگزار شد.

در این مراسم محمد حمیدی‌مقدم (دبیر جشنواره و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، علیرضا رضاداد(مشاور ارشد رئیس سازمان سینمایی)، خسرو سینایی، همایون امامی، شهاب‌الدین عادل، حسین ترابی، مرتضی رزاق کریمی(قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، ارد عطارپور، سیدسلیم غفوری (مدیر شبکه مستند) و جمعی از اهالی سینمای مستند و علاقه‌مندان در این مراسم حضور داشتند.

دبیر جشنواره: عشق به ایران و سفر پیوند دهنده جهان طیاب و ضابطی جهرمی است

در ابتدای این مراسم محمد حمیدی مقدم گفت: بسیار خوشحالم که جشنواره را با بزرگان سینمای مستند آغاز و برگزار می‌کنیم، از افتتاح این رویداد با صدای ماندگار آقای انور تا رونمایی از اثر ماندگار آقای تهامی‌نژاد تا بزرگداشت آقای منوچهر طیاب و احمد ضابطی جهرمی.
وی ادامه داد: جشنواره سیزدهم ادای احترام ویژه‌ای به تمام داشته‌ها و مفاخر سینمای مستند داشته است، امسال به نظرم سال سینمای مستند بود و رشد قابل توجه این سینما با انرژی مضاعف جوانان در بخش‌های مختلف در کنار پاسداشت نسل گذشته که سینمای مستند هر چه دارد از آن‌هاست، بسیار ارزشمند است.
دبیر جشنواره سینماحقیقت تاکید کرد: من فکر کردم مراسم نکوداشت باید در نبض و جریان تپنده جشنواره برگزار شود. هر چه من در سینما دارم از این دو عزیز است، در دهه ۶۰ هر چه ما از سینمای مستند جهان خواندیم و یاد گرفتیم از ترجمه‌های دکتر ضابطی جهرمی بود. او در حوزه دانش نظری و ساخت مستند توامان کار کرده و در همان سال‌ها آقای طیاب یک مثال بی‌بدیل در مستندسازی برای نسل ما بود و هیچ کس با او توان رقابت نداشت.
حمیدی‌مقدم با اشاره به ویژگی شاخص این دو مستندساز باسابقه، بیان کرد: عشق به ایران و سفر پیوند دهنده جهان این دو بزرگوار است، سفر، یادگیری و پله پله پیش رفتن مشخصه این دو هنرمند باسابقه است که باید امروز به آن عمل کنیم و به جوانان هم بیاموزیم.
سپس فیلم مستند «سنگ جان» که در پاسداشت احمد ضابطی‌جهرمی به پروسه ساخت تندیس این هنرمند اختصاص داشت، برای حضار پخش شد.