برگزیدگان هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید

آیین اختتامیه هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید با حضور اسماعیل کهرم فعال پیشکسوت محیط زیست، مجتبی علوی مقدم، معاون عمران و بهسازی و عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، رضا نگهبان مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران، مهدی یارمحمدی دبیر جشنواره، یوتا ویله داور بخش مسابقه فیلم تجربه گرا، مریم دوستی مدیر اجرایی جشنواره، رکسانا قهقرایی مدیر روابط عمومی، هیأت داوران و جمعی از هنرمندان با اجرای پیمان شیخی امشب یازدهم مهرماه در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
مراسم با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز و مجری مراسم ضمن خوش آمدگویی به هنرمندان، مهمانان و اهالی رسانه ، پیام دبیر جشنواره را قرائت کرد.
متن پیام به این شرح است:«فیلمساز عزیز، من از زمین با تو سخن می گویم، اینجا زندگی می کنم، دنیای امروز دنیای جنگ است، دنیای رقابت، دنیای من بهتر از تو هستم ها، دنیای برتری جویی کسانی که به راستی از تو برتر نیستند، اینها را خوب می دانم، این را هم می دانم که به آسمان پر ستاره و روشن رویاهایت پناه برده ای، اما می خواهم تو را به زمین دعوت کنم. در کنار مردمی که هنوز آب می نوشند، نفس می کشند و هنوز دلشان برای تو تنگ می شود. آنها که هنوز در پاسخ لبخند کوچکی که در فیلم تو متولد می شود لبخند می زنند. آنهایی که هنوز هم بهار را به خاطر بوی گلهایش از یاد نبرده اند.
سلام
به زمین خوش آمدی. اینجا آنجایی است که من و تو باید دست در دست هم آنرا بسازیم. اینجا مردمانش نشانی امیدها و زیبایی ها را در فیلم های من و تو می جویند. به فیلم هایت نگاه کن. رویاهای زیبایت را در کجای فیلم‌هایت پنهان کرده ای؟ رویاهای زیبایت را در کجای فیلم‌هایت پنهان کرده ای؟ برخیز و چشمانت را رو به بهار باز کن تا باد بهاری غم‌های چشمانت را بشوید. زیباترین رویاهایت را بساز، شاید زمین در آینه زیبای رویاهایت زیبا شود. مطمئن باش که به پاداش این زیبایی آسمان به میهمانی زمین خواهد آمد، ما در هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید، منتظریم تا تو با زیباترین رویاهایت بیایی. با احترام به همه فیلمسازان خوب سرزمین‌ام.»
تلاش برای معرفی سینمای جریان‌ساز ایرانی
در ادامه مهدی یارمحمدی، دبیر هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید ضمن خوش آمدگویی به میهمانان گفت: به همه هنرمندان، فیلمسازان، مدیران و همه کسانی که بنده و تیم اجرایی جشنواره را قابل دانستند تا در مراسم اختتامیه هفتمین دوره این جشنواره حضور داشته باشند تشکر می کنم.
او ادامه داد: یاد اولین سالگرد این جشنواره افتادم که روی همین صحنه برگزار شد، خانه هنرمندان همواره خانه جشنواره خورشید بوده و هست. این را برای قدردانی از مدیران این خانه بیان می کنم. از تمامی همکارانم در جشنواره از جمله تیم اجرایی، مریم دوستی مدیر بخش اجرایی، رکسانا قهقرایی مدیر روابط عمومی جشنواره که بسیار کمک کردند. پادینا رهنما مشاور و نماینده موسسه ستاره سازان، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، مدیریت شرکت بازآفرینی شهری که همراه جشنواره بودند و بخشی به همین نام در جشنواره با کمکشان برپا شد، از موسسه قلم فلزی که هدایای هنری تقدیم مهمانان جشنواره کردند و از ایران ایر که ما را در همراهی مهمانان خارجی یاری کردند، بسیار قدردانم.
یارمحمدی با اشاره به هویت جشنواره فیلم خورشید، تاکید کرد: جشنواره خورشید هفت سال است که از سینمای تجربه گرا حمایت و تلاش می کند که این سینما را به عنوان سینمای جریان ساز به سینمای جهانی معرفی کند. اهمیت استقلال و سینمای مستقل بحث تجربه گرایی در سینماست. تجربه گرایی در حوزه اندیشه ورزی از طریق این سینما امکان پذیر است.
دبیر جشنواره فیلم خورشید همچنین گفت: از موسسات مربوطه می خواهم به رویدادهایی که گسستی برای روزمرگی جریانات فرهنگی و هنری هستند توجه کنند و خوشحالم که جشنواره فیلم مستقل خورشید تلاش خود را در این حوزه می کند و به قدر وسع خود موثر عمل کرده است. امیدوارم حضور مهمانان ویژه، بزرگان و مدیران ارجمند شرایط را برای برگزاری جشنواره هایی از این دست فراهم کند و امیدوارم روزی برسد که جشنواره فیلم خورشید به این سوال برسد که در کنار رویدادهای دیگر فرصت رقابت دارد؟متاسفانه متولیان حوزه فیلم کوتاه به اندازه پتانسیل موجود موثر عمل نکردند و خواهش می‌کنم کمی جدی تر، کمی مستقل تر یا جهادی تر به تعریف اهمیت نوع این گونه فیلم‌ها کمک کنند.
او ادامه داد: از بنفشه ابراهیمی که بسیار سهم مهمی در زمینه توسعه سینمای تجربه گرا در جنوب کشور داشته و دارد قدردانی می کنم. همچنین از عبدالحمید رهنمای چیت ساز که با جشنواره هفتم فیلم مستقل خورشید همراهی کرده و میزبان دبیرخانه این رویداد بود، ممنونم. اگر این بزرگان و دوستان نبودند جشنواره برگزار نمی شد. از مدیران اداره کل راه و شهرسازی درخواست دارم تا پیرو گفت و گویی که داشتیم جشنواره را همراهی کنند و آثار حوزه بازآفرینی شهری جشنواره را حمایت کنند. آثار عکس و پرفورمنس آرت در آبان ماه در قالب نمایشگاهی به تماشا گذاشته می شوند و امیدوارم از این آثار هم حمایت کنند.
جشنواره فیلم مستقل خورشید، هنری برای شناخت طبیعت زنده
در ادامه مراسم از اسماعیل کهرم فعال پیشکسوت محیط زیست تقدیر شد و او افزود: بچه جنوب شهر هستم و کلاه از سر برمی دارم برای آنان که برای برگزاری این جشنواره زحمت کشیدند، من یک شکاربان هستم و ۴۷ سال است که در بیابان به مطالعه رفتار حیوانات پرداختم، نه به عنوان کار خودم بلکه به عنوان ظرافت و دقتی که در رفتار حیوانات است. اینجا عرض می کنم که کمتر هنری هست که در زمینه معرفی رفتار جانوران بیش از سینما تاثیرگذار بوده باشد. چنین جشنواره ای به شناخت این هنر کمک بسیار می کند و از این بابت بسیار قدردان هستم.
در ادامه تندیس جشنواره، جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی بهترین فیلم بخش «احترام به انسان، طبیعت و جهان» با حضور اسماعیل کهرم و مریم دوستی به فیلم «از سایه درآمدگان» ساخته رضا صورتی اهدا شد.
لزوم توجه به جایگاه تاثیرگذار سینما بر بازآفرینی شهری
سپس بعد از پخش تیزر بخش بازآفرینی شهری هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید، مجتبی علوی مقدم، معاون عمران و بهسازی و عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران روی صحنه حاضر شد و ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: خداوند متعال نظام طبیعت را با نظم خاصی آفرید اما ما انسان ها با خواسته های نابه جا و دست اندازی ها بدون برنامه نظم طبیعت را به هم ریختیم و اگر امروز مشکلاتی را می بینیم زاییده بی برنامگی خودمان است. ما در آفریده های خداوند متعال کوتاهی کردیم.
او ادامه داد: از هنرمندان، فیلمسازان، تهیه کنندگان و برنامه ریزان این جشنواره قدردانی می کنم، ما از اهمیت فیلم غفلت کردیم و به قدرت نفوذ فیلم و هنر در همه موضوعاتی که به عنوان آسیب های این نظام محسوب می شود، بی توجه بوده ایم. قطعا اگر هنر و هنرمندان را به بازی می گرفتیم و دعوت شان می کردیم تا آسیب ها را شناخته و مشکلات را مطرح کنند امروز می توانستند راه حل هایی را با آثار خود از مردم دریافت کرده و تمامی مشکلات مان را حل کنند.
علوی مقدم همچنین با اشاره به بازآفرینی شهری، توضیح داد: ما دولتی ها و کسانی که به نوعی برنامه ریز موضوعات مدیریت شهری بوده، در بازآفرینی شهری کوتاهی کرده ایم، امروز مشکلات شهری حاصل بی برنامگی ها و ناکارآمدی های ماست. بنابراین امروز باید به نظم مدیریت شهری در دنیا بازگردیم. در حال حاضر اگر مشکلات سکونتگاه ها را در کشور می بینیم به دلیل آن است که چند قدم از مردم عقب تر هستیم. مردم نیاز به مهاجرت دارند و مهاجرت یک اصل است، ما باید شرایط را بررسی و با برنامه ریزی درست امکانی را فراهم کنیم تا مهاجرت شهری به درستی انجام شود. ما آمادگی لازم برای حمایت از سینمای ایران را داریم چون معتقد هستیم که هنر هنرمندان می تواند در رفع مشکلات حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیررسمی استفاده شود.
او ادامه داد: نظارت شهری به تنهایی توان رفع مشکلات شهری را ندارد و همه مردم و کسانی که قلبشان برای ایران می تپد باید وارد عمل شوند و این امکان پذیر نیست مگر اینکه هنرمندان و فیلمسازان با قدرت نفوذ فیلم و هنر وارد کار شده و به تمامی جامعه بفهمانند که اگر بازآفرینی شهری می خواهد موفق باشد باید همه اجزای این مملکت وارد عمل شوند و دست به دست هم دهند تا بتوانیم در پیشبرد اهداف این حوزه موفق شویم. امیدوارم در آینده بتوانیم با همکاری یکدیگر آینده روشنی را در رفع مشکلات سکونتگاه های غیررسمی داشته باشیم.
معرفی برگزیدگان بخش ورکشاپ
سپس نوبت به تقدیر از برگزیدگان بخش ورکشاپ از ایده تا اجرای پرفورمنس آرت با موضوع بازآفرینی شهری رسید و مجتبی علوی مقدم و رضا نگهبان برای اهدای جوایز روی صحنه آمد.
برگزیدگان به این شرح معرفی شدند:
رتبه سوم: دیپلم افتخار، حمایت از اجرای پرفورمنس به مبلغ ۱۰ میلیون ریال به طرح «هرس» اثر محمد حسنی اهدا شد.
رتبه دوم: دیپلم افتخار، حمایت از اجرای پرفورمنس به مبلغ ۱۵ میلیون ریال به طرح «خیانت در امانت ساخت خانه، شهر، کشور و جهان من» به کارگردانی امیر کناری‌نژاد اهدا شد.
هیات داوران این بخش هیچ اثری را شایسته جایزه رتبه اول ندانست.
اعلام برگزیدگان بخش ویدئو آرت
در ادامه کلیپ معرفی اعضای هیات انتخاب و هیات داوران بخش ویدئو آرت برای حضار پخش و شیوا مقانلو و بهزاد خداویسی برای اهدای جوایز روی صحنه حضور پیدا کردند.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۲۰ میلیون ریال برای بهترین اثر ویدئو آرت بازآفرینی شهری به «برفی» ساخته سعید رضایی تعلق گرفت و نماینده او با حضور روی صحنه پیام این هنرمند را برای حضار قرائت کرد.
سپس تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۳۰ میلیون ریال در بخش به ویدئو آرت به the color is black اثر آناهید قربانی رسید، ملک به نمایندگی از این هنرمند جایزه او را دریافت کرد.
اعلام برگزیدگان بخش بازآفرینی شهری
در ادامه نوبت به معرفی برگزیدگان بخش بازآفرینی شهری رسید و رضا آزادی و رضا فهیمی برای اهدای جوایز روی صحنه حاضر شدند و جوایز به ترتیب زیر اهدا شد:
رتبه سوم: دیپلم افتخار، جایزه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال به فیلم «قایق حلبی» ساخته محمد ازلی پور تعلق گرفت.
رتبه دوم: دیپلم افتخار، جایزه نقدی به مبلغ ۲۰ میلیون ریال به فیلم «حلب، سکوت جنگ» به کارگردانی امیر اصانلو اهدا شد.
رتبه اول: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه نقدی به مبلغ ۴۰ میلیون ریال به فیلم «۳۳۰ سی سی خاطره» ساخته الهام معروفی تعلق گرفت.
الهام معروفی هم با حضور روی صحنه گفت: دومین بار است که از این جشنواره جایزه می گیرم، اولین جایزه ام را دی ماه ۹۴ برای فیلمنامه همین فیلم گرفته‌ام و باید صادقانه بگویم آن زمان که فیلمنامه ام را می فرستادم خیلی امیدی به جایزه گرفتن نداشتم. واقعا جشنواره خورشید، رویدادی است که فقط خود فیلم ها و آثار را می بیند و کاری به کارگردان و نام او ندارد، همچنین واقعا مستقل است. امیدوارم این مسیر ادامه داشته باشد و از این جشنواره حمایت شود تا به همین شکل مستقل ادامه پیدا کند.

معرفی برگزیدگان بخش فیلم مستقل تجربه گرا
در ادامه این مراسم و پس از معرفی هیات داوران بخش فیلم مستقل تجربه گرا، جوایز این بخش با حضور یوتا ویله، داور بخش مسابقه فیلم تجربه گرا و رضا نگهبان به شرح زیر اهدا شد:
رتبه سوم: دیپلم افتخار به فیلم «هپی» به کارگردانی سیداحمدرضا موسوی رسید.
رتبه دوم: دیپلم افتخار، جایزه نقدی به مبلغ ۳۰ میلیون ریال به فیلم «زوزه» ساخته پارسا بزرگانی تعلق گرفت.
رتبه اول: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۵۰ میلیون ریال به فیلم «نبودن» اثر پویا رضی رسید.
جایزه ویژه هیات داوران این بخش به فیلم «s» به کارگردانی حامد اصلانی تعلق گرفت.
سپس یوتا ویله با حضور پشت تریبون گفت: خیلی خوشحالم که من را دعوت کردید و در اینجا حضور دارم. از اینکه فرصت تماشای فیلم های ایرانی را داشتم خیلی خوشحالم، من در کشورم قبلا فیلم های ایرانی را زیاد ندیده بودم و آشنا نبودم برای همین این سفر برای من خیلی متفاوت بود. در واقع یک فرصت جدیدی برای من بود تا زندگی مردم کشور دیگری را ببینم. ما باید دیدگاه بازی برای تفکرات جدید داشته باشیم. امیدوارم در آینده همه هنرمندان و فیلمسازان بتوانند دنیای خود را در قالب فیلم هایشان به بهترین شکل ممکن و بدون هیچ محدودیتی عرضه کنند.
معرفی برگزیده بخش نتپک
در ادامه پس از کلیپ معرفی هیات انتخاب جایزه نتپک، مهدی یارمحمدی به نمایندگی از هیات داوران روی صحنه حضور پیدا کرد و جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار، لوح تقدیر نتپک به فیلم «این سو، آن سو» به کارگردانی لیدا فضلی اهدا شد.
یارمحمدی سپس از ذبیح‌الله علایی، عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره و همینطور آتینا محمدیان روشن، رییس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران که برای بخش بازآفرینی شهری در جشنواره فیلم خورشید تلاش کردند قدردانی کرد.
هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید ۸ تا ۱۱ مهرماه به دبیری مهدی یارمحمدی در خانه هنرمندان برگزار شد.