برنده جایزه شیر طلای فستیوال ونیز ۲۰۱۹

فیلم درام جنایی و تریلر «جوکر» Joker به کارگردانی تاد فیلیپس و برنده جایزه شیر طلای فستیوال ونیز ۲۰۱۹ در آستانه اکران باید با یک مطالبه اخلاقی و اجتماعی دست و پنجه نرم کند.

به گزارش بانی فیلم به نقل از هالیوود ریپورتر، در حالی که فیلم جنجالی و کنجکاوی برانگیز «جوکر» قرار است از چهارم اکتبر ۲۰۱۹ (۱۲ مهر ماه جاری) روی پرده رود، اعضای خانواده کشته شدگان در حادثه تیراندازی گسترده در جریان نمایش فیلم «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» ساخته کریستوفر نولان در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۲ طی نامه ای خطاب به برادران وارنر، کمپانی پخش کننده فیلم خواسته اند تا به قربانیان خشونت اسلحه کمک کنند.

در این نامه آمده: « از شما می خواهیم که بخشی از گروه رو به رشد رهبرانی باشید که می دانند مسئولیت اجتماعی دارند تا همه ما را از خطرات سلاح ها در امان نگه دارند».

فیلم به خاطر محتوای خشونت آمیز شدید و صحنه های خشن واقع گرایانه اش درجه R گرفته و همین مسئله منجر به ابراز نگرانی برخی از بازماندگان و بستگان قربانیان حادثه تیراندازی هفت سال پیش شده است. خشونتی که با بازی تأثیرگذار خواکین فونیکس همراه شده و همین ویژگی بر شدت آن افزوده است. درجه R  یعنی بچه‌های زیر ۱۷ سال باید برای تماشای فیلم با والدین یا شخص بزرگتری همراه باشند و فیلم حاوی کلمات رکیک، خشونت، سکس و نمایش استعمال مواد مخدر و دخانیات است.

در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۲ هنگام نمایش فیلم «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» در کلرادو، شخص مسلحی که ماسک گاز به صورت زده بود، در داخل سالن سینما شروع به تیراندازی به تماشاچیان کرد که در این حادثه ۱۲ نفر کشته و ۷۰ نفر زخمی شدند. مجرم جیمز هولمز نام داشت و آن زمان ۲۴ ساله بود. گفته می‌شود پس از دستگیری، هولمز خود را جوکر معرفی کرد. برادران وارنر پس از آن حادثه اعلام کرد که عمیقاً از این حادثه متأثر شده و مراسم فرش قرمز فیلم در پاریس، مکزیک و ژاپن را کنسل کرد.

اخیراً کارگردان «جوکر» در کنفرانسی اعلام کرد که مدت زمان نسخه در نوبت اکران فیلم دوساعت و دو دقیقه خواهد بود و نسبت به نسخه اصلی، ۳۰ دقیقه کوتاه شده است.