برنامه «اقیانوس آرام» به کارگردانی هادی نعمت اللهی

پایگاه خبری نمانامه: سری جدید برنامه «اقیانوس آرام» مدتی است که روی آنتن شبکه دو است. برنامه ای مختص نوجوانان به کارگردانی هادی نعمت اللهی و تهیه کنندگی وحید ملتجی که روزهای پایانی هفته پخش می شود. این برنامه در سری جدید پخش خود با تغییرات بسیاری همراه است که مهم‌ترین آن حضور پر رنگ نوجوان‌ها در ساخت و تولید برنامه است که یکی از ویژگی های سری جدید آن است. یکی دیگر از تغییرات برنامه دکوری است که برای آن طراحی شده است و از المان ها و رنگ های مناسبی برای آن استفاده شده است که از طرفی دکور و صندلی هایی که برای دکور این برنامه طراحی شده، صمیمیت خاصی را بین مهمان و نوجوانانی که در استودیوی این برنامه حضور دارند ایجاد می کند. از این رو گروه تولید در کنار مضمون و محتوای برنامه که به نسبت سری قبل بهتر و تخصصی تر شده است، به سادگی دکور و در عین حال استفاده از المان های آرامش بخش توجه داشته که خروجی قابل قبولی دارد. این در حالی است که می توان گفت «اقیانوس آرام» جزو برنامه های ویژه نوجوانان تلویزیون است. نسلی که کمتر در برنامه سازی و سریال سازی به آنها و خواسته ها و نیازهایشان توجه می شود.
از طرفی انتخاب مهمانانی که در برنامه حضور پیدا کرده و مقابل نوجوانان نشسته و به نوعی استندآپ می کنند هم مورد توجه دست اندرکاران این برنامه بوده تا از حضور افرادی در این برنامه دعوت شود که حرف ها و تجربیاتشان برای این رده سنی جذاب باشد. ضمن اینکه به نصیحت تبدیل نشود تا نتیجه معکوس اتفاق بیفتد. به عنوان مثال در قسمتی که عبدالله روا، یکی از مجریان تلویزیون در برنامه حضور داشت، داستان پر فراز و نشیب و جالب نوجوانی خود را که تحت تاثیر فقدان پدرش هم بوده تعریف کرد که مورد توجه قرار گرفت.
گرچه عده ای معتقدند که حال و هوای این برنامه بی شباهت به برنامه «نیمرخ» نیست، اما سالها بود که برنامه ای مرتبط با این گروه سنی و در چنین قالبی برای نوجوانان ساخته نمی شد تا آنها دغدغه های خود را در قابل یک برنامه به تماشا بنشینند و یا به نوعی خودشان هم در آن مشارکت داشته باشند. اما «اقیانوس آرام» دغدغه نوجوانان را مطرح می کند و به نوعی جایی برای شنیده و گفتن حرف های آنهاست. بدین معنی که این برنامه در فصل دوم ضمن تغییر فضا تلاش می‌کند در همکلامی با نوجوان‌های مختلف، آسیب‌ها و چالش‌های این رده سنی حساس را مورد بررسی قرار دهد.
در کنار حضور مهمانان هنرمند، ورزشکار و افراد بنام و مشهوری که مهمان این برنامه می شوند، مهمانان دیگری هم به این برنامه دعوت می شوند که از جنس خود نوجوانان هستند. به عنوان مثال در یکی از برنامه ها مخترع نوجوان کرمانشاهی حضور داشت که پس از زلزله سال گذشته با اختراع نوعی کرم به هم‌وطنان زلزله‌زده خود کمک کرده بود و یا نوجوان ساکن یکی از روستاهای دور افتاده کشور که با هزینه شخصی خود یک اسلحه جدید طراحی کرده بود. بنابراین در کنار استندآپ کمدی هایی که در برنامه اجرا می شود، نوجوانانی در برنامه مهمان می شوند که دغدغه ها و حرف هایشان از جنس خود بچه هاست و از این رو حرف هایشان بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و میزان تاثیرگذاری آن را بین مخاطبان برنامه بیشتر می کند.
از این رو می توان گفت که جای یک برنامه ترکیبی مختص نوجوانان در تلویزیون خالی بود که این برنامه را می توان گام موثر و خوبی در این جهت دانست. گرچه شبکه های دیگر هم سعی دارند تا با برنامه سازی مختص اقشار و رده های سنی مختلف سعی در جذب مخاطب کنند. از جمله برنامه «کاملا دخترونه» با اجرای نه چندان دلچسب مژده لواسانی که از شبکه سه پخش می شود و به گفته دست اندرکاران این برنامه مختص دخترهای جوان است. اما به دلیل انتخاب اشتباه مجری و حرف هایی که اصلا به دل مخاطب نمی نشیند، این برنامه نتوانسته آنطور که باید جای خود را بین مخاطبان باز کند. اما همین که تلویزیون به مخاطبانی از این دست هم توجه دارد، اتفاق خوشایندی است. چرا که در گذشته برنامه «نیم رخ» که مخطبانش را نوجوانان و جوانان تشکیل می داد، برنامه خوش ساختی در آن دوران بود و حال پس از سال ها شبکه دو برنامه «اقیانوس آرام» را روی آنتن دارد که مختص گروه سنی خاصی است و رویکرد نو و تازه ای هم در اجرا دارد.